Пільговикам на їх банківські рахунки виплатять грошові компенсації на проїзд. Кому і в якому розмірі, вирішать органи місцевого самоврядування коштом місцевих бюджетів, передає PR.UA.
Монетизація пільг на проїзд, про яку так багато говорили в Україні, набула обрисів. Уряд подав до Верховної Ради проєкт Закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пільг з оплати проїзду та деяких інших пільг».
Проєктом передбачається, що пільги «надаються на підставі відповідних рішень органів місцевого самоврядування та виплачуються у визначеному ними порядку та розмірах у формі грошової компенсації, що сприятиме адресності надання пільг, виходячи з можливості місцевих бюджетів», йдеться у пояснювальній записці до документа.
Таким чином уряд «умиває руки» і повністю перекладає відповідальність за компенсацію пільг на місцевий рівень. Причому ставить виплати пільговикам у пряму залежність від можливості місцевих бюджетів. Будуть гроші – виплатять, не будуть – ні.
Невипадково проєкт закону не підтриманий Уповноваженим Верховної Ради України з прав людини, Уповноваженим Президента України з прав людей з інвалідністю, Громадською радою при Міністерстві соціальної політики та низкою інших громадських організацій.
Законопроєктом пропонується грошова компенсація пільг, передбачених низкою законів України.
Зокрема, йдеться про пільги на проїзд для ветеранів війни; ветеранів військової служби, органів внутрішніх справ та інших; чорнобильців; жертв нацистських переслідувань; осіб з інвалідністю; батьків військовослужбовців, які загинули або пропали безвісти під час несення служби; реабілітованих осіб; дітей з багатодітних сімей та деяких інших категорій.
Монетизація в запропонованому вигляді зачіпає не тільки пільги на проїзд у міському пасажирському транспорті, а й деякі інші належні законодавством пільги.
Так, наприклад, чорнобильцям першої категорії (або дружинам/чоловікам померлих ліквідаторів) покладається безоплатний проїзд один раз на рік в який-небудь пункт України й назад автомобільним, повітряним, залізничним або водним транспортом.
Ветеранам війни з інвалідністю законодавство гарантує позачерговий капітальний і першочерговий поточний ремонт квартири або будинку. І так далі.
Найчисленніша категорія, яка користується безоплатним проїздом – це пенсіонери за віком. Але про них у проєкті закону не сказано ні слова.
При цьому документом пропонується внести зміни до Закону «Про транспорт» і викреслити з обов'язків транспортних підприємств дотримання прав на пільги громадян. А в Законі «Про автомобільний транспорт» повністю видаляється стаття про пільгове перевезення пасажирів.
Тобто ні в який транспорт пенсіонерів безкоштовно за посвідченням не пустять. Але і ніяка грошова компенсація їм не покладається. Розробляючи і затверджуючи свій проєкт, уряд «забув» про цю категорію. Не доводиться сумніватися, що «згадати» про неї доведеться місцевим радам.
Документ пропонує вступ закону в силу з 1 січня 2023 року. Верховна Рада отримала законопроєкт 11 червня і поки ще не включила його розгляд до порядку денного.
За даними департаменту соціального захисту населення Маріупольської міськради, в нашому місті понад 100 тисяч громадян пільгової категорії і близько 160 тисяч пенсіонерів.
З урахуванням того, що пенсіонери в той же час можуть належати до інших пільгових категорій, загальне число пільговиків, на яких пошириться дія нового закону в разі його прийняття, становить приблизно 200 тисяч осіб.
Космічні витрати міського бюджету на грошову компенсацію – ось, власне, до чого зводиться механізм монетизації від уряду.
«Монетизація повинна бути розумною! Це можливо тільки за фінансової підтримки держави. У Маріуполі живе близько 200 тисяч пільговиків. У рік це до півмільярда видатків з міського бюджету. Монетизація-це гарна ідея, але, крім цього, потрібно дати містам інструмент для її реалізації. Повне перекладання додаткових видатків на місцеві бюджети-перекреслить позитивний ефект від реформи децентралізації. Якщо держава не готова розділити фінансову відповідальність з містами, є інший варіант. Необхідно надати можливість громадам регулювати час пільгового проїзду, наприклад, для пенсіонерів. Таким чином, ми зможемо розвантажити транспорт в години пік і залучити більше платоспроможних пасажирів», - цитує заступника міського голови Маріуполя Сергія Захарова офіційний сайт міськради.
Так це Маріуполь – місто аж ніяк не бідне за мірками України. Що ж говорити про інші міста, куди менш фінансово забезпечених?
У коментарі для PR.UA народний депутат України Сергій Магера зазначив: «Законопроєкт, яким передаються повноваження на місця без підкріплення їх фінансуванням – це лінія на згортання реформи децентралізації – найуспішнішою, на мій погляд. Якщо законопроєкт буде прийнятий монобільшинством, в результаті істотно постраждають місцеві бюджети громад, у яких не залишиться коштів для розвитку».
Світлина Аліни Комарової
14 липня 2022
25 березня 2022
Цей сайт використовує cookies, як власні, так і від третіх осіб. Використовуючи цей сайт, ви даєте згоду на використання cookies
Я згоден (на)