Головне питання, яке сьогодні задають любителі зимових прогулянок вздовж моря – а чи встигнуть завершити реконструкцію Лівобережної набережної у вересні, повідомляє pr.ua.
У дві черги
Навіть зараз, взимку, для справжніх поціновувачів моря немає нічого приємнішого, ніж прогулятися вздовж берега. Вдихнути на повні груди чисте морське повітря. Приманити хлібними крихтами сотні чайок та мартинів. Ближче до заплав Зеленого острова помилуватися дикими качками, які ризикнули залишитися на зимівлю в наших краях, і чекати навесні повернення царських білих і сірих лебедів, які останні десять років знайшли в акваторії Лівобережжя свою батьківщину.
Окрім романтики та користі для здоров'я, тут є й прагматика: реконструкція морської набережної продовжується навіть узимку. У коментарі для pr.ua заступник міського голови Сергій Захаров розповів:
"Лівобережна набережна буде відкрита цього року у дві черги. Перша – з 1 червня, друга – у вересні, до Дня міста".
Фронт робіт займає територію близько 17 гектарів із пляжем довжиною близько двох кілометрів.
Серед виконаних робіт – будівництво трьох ділянок каналізаційної насосної станції. Блага цивілізації у вигляді централізованого збору стоків приходять на набережну вперше за всю історію Маріуполя: не лише для відпочивальників, а й для мешканців приватного сектору на вулиці Виноградній.
На спуску від стадіону вперше прокладено тротуарну дорогу для пішоходів. Уздовж набережної збудовані променадні та велосипедні доріжки. Облаштовано десять паркувань, кожна з яких розрахована на десять автомобілів, і одна велика автостоянка з боку спуску від храму Михаїла Архистратига, поряд з майбутньою зоною барбекю. Виконано та розпочато низку інших робіт.
Сергій Захаров зазначив:
"Реконструкція Лівобережної набережної фінансується із трьох джерел. Це міський бюджет, Фонд розвитку Маріуполя, обласний бюджет та обласний екологічний фонд. У 2022 році на завершення робіт спрямовується 130 мільйонів гривень, а весь об'єкт коштує близько 230 мільйонів гривень".
Особливості інжинірингу та ґрунтових вод
Головна складність для проведення будівельних робіт на набережній – високий рівень ґрунтових вод. Старожили добре знають, що кожного разу після дощів накопичується вода на підступах до пляжу. Особливо це стало помітно минулого року з його аномальними зливами, коли за одну добу могла випадати місячна норма опадів та навпроти спуску до моря на вулиці Українського козацтва (поряд із "Орлятком", як його називають у народі) заквакали жаби.
Шикарні нові велодоріжки опинилися наполовину у воді; загинула буквально на очах частина молодих кримських сосен. Як вирішується ця проблема?
"Грунтові води сьогодні залягають на рівні від 0 до 300 міліметрів – будівельники копають і там уже вода. Один зі способів вирішити проблему – підняти весь пляж на 500-600 міліметрів, але це нереально: відсипати піском 17 гектарів. Однак навіть цей варіант ми розглядали, і він виявився неприйнятним ще з однієї причини: у разі підняття пляжу затоне приватний сектор, вся вода хлине туди. Роботи було припинено. Запрошені фахівці-гідротехніки з Франції, Києва та Дніпра запропонували три принципові рішення, які дозволять максимально скоротити час накопичення води", - розповів Сергій Захаров.
Перше рішення: воду можна збирати, щоб надалі використовувати для поливу. На десяти стоянках зараз закопуються в землю по одній пластиковій бочці місткістю 20 кубометрів, до них підводяться труби, встановлюються по два великі фільтри-уловлювачі піску та масла - вода через них проходитиме та збиратиметься в бочках.
Друге рішення: щоб відвести воду від приватного сектора до зеленої зони, зроблено дев'ять "перетинок" дороги, під якими покладено труби.
Третє рішення: підняти рівень спуску до моря по вулиці Українського козацтва із встановленням системи відбору води, фільтрації та скидання в каналізаційну мережу чи море.
Заступник мера також розповів про так звані "непроєктні" рішення, які будуть застосовуватися. Аж до відкачування води при необхідності в період злив.
Щодо зеленої зони, то, на жаль, через високий рівень ґрунтових вод загинуло близько 30% із 400 кримських сосен, посаджених коштом обласного екологічного фонду. Є домовленість про те, що будуть висаджені нові дерева в придатних для цього місцях, що зараз і робиться.
До 1 червня: сходовий спуск, два понтони, унікальне дитяче містечко "Корабель"
Розпочату торік реконструкцію сходового спуску на перетині бульварів Морського та Меотиди буде завершено до 1 червня. "Монументальний, у граніті, з озелененням, поливом та сучасним освітленням, це буде дуже гарний спуск до моря, дизайн якого спеціально розроблений для Лівобережжя", - розповів Сергій Захаров.
Акваторія пляжу самою природою призначена для відпочинку з дітьми, які обожнюють носитися мілководдям, вчитися плавати, пірнати й, до речі, ще в дитинстві мер Маріуполя Вадим Бойченко мріяв про те, щоб до води, прямо в море, можна було пройти по понтону. Ініціатива міського голови – встановити два понтони: навпроти сходового спуску та спуску біля "Орлятка". Обидва понтони будуть змонтовані до 1 червня.
"Муніципалітет закуповує два понтони, кожен завдовжки 150 метрів і шириною 3 метри. Понтони переходитимуть за один перекат, прямо в море завглибшки близько 1,2 метра. Самі понтони – пластикові, зі спеціальним покриттям проти ковзання, з підсвічуванням та поручнями. По закінченню сезону вони розбиратимуться і зберігатимуться на складі. Буде оголошено тендер на їхнє виробництво; зараз вибирається колір і тип покриття - краще пісочного кольору, природного для морського середовища", - розповів Сергій Захаров.
Крім цього, до 1 червня навпроти сходового спуску з'явиться унікальне для України дитяче містечко "Корабель". А для Маріуполя це вже друге подібне містечко – перше, "Замок", встановлене під час реконструкції Ювілейного парку імені Гурова.
Благоустрій пляжу включає й малі архітектурні форми: нові лавочки, роздягальні, лежаки під тентами, фонтанчики, душі й так далі. Тут з'являться дитячі та спортивні майданчики для гри в пляжний футбол та волейбол, зона для фітнесу. А на піску висадять червоні тополі та, наскільки це можливо, хвойні дерева.
До Дня міста: дорога від стадіону та автобус, спуск біля "Орлятка" та зона барбекю
Друга черга та завершення всіх робіт з благоустрою Лівобережної набережної заплановані до Дня міста, що відзначається у вересні. На цей час, за словами Сергія Захарова, буде виконано капітальний ремонт дороги, що веде до моря від стадіону і далі, по вулиці Виноградній.
Дорогу можна було збудувати й до 1 червня, але вирішили не форсувати ремонт, а зробити його з використанням сучасного, якісного асфальту, що не поступається закордонним аналогам, першу партію якого видасть 1 липня новий асфальтовий завод у Маріуполі.
Новою дорогою буде запущено новий комунальний автобус, що йде на пляж. Зараз уточнюється дата запуску: після ремонту дороги чи все ж таки з початку сезону. Питання актуальне насамперед для людей з обмеженими фізичними можливостями. Спочатку для них хотіли зробити дорогу поруч зі сходовим спуском, але відмовилися від цієї ідеї через крутий підйом, залишається автобус.
Важлива частина інфраструктури: стаціонарні, блокові, що відповідають усім вимогам санітарії та гігієни туалети. Вони з'являться на пляжі вперше і будуть збудовані через кожні 200 метрів, замінивши собою біотуалети.
Улюблене місце для пікніків у районі спуску до моря на вулиці Українського козацтва, нарешті, набуде цивілізованих форм. Починаючи з того, що до Дня міста капітально відремонтують спуск. А внизу, біля моря, відкриється зона барбекю з 22 дерев'яними будиночками-альтанками, мангалами та всім необхідним для комфортного відпочинку на березі.
У коментарі для pr.ua Сергій Захаров наголосив, що капітальну реконструкцію Лівобережної набережної до Дня міста буде виконано в повному обсязі.
Нагадаємо, у Маріуполі із залученням інвестицій реалізується великомасштабний та амбітний проєкт реконструкції всіх трьох набережних Азовського моря у межах міста. Лівобережна буде першою, слідом за нею йдуть Піщанка та Центральна набережна.