Тоді на виручку прийшов шерінг електросамокатів – він дорожче маршрутки, але дешевше таксі. Коли іншого виходу немає, проїхати кілька кілометрів за 15-20 гривень цілком нормально.
Шерінг або оренда самокатів в основному буває двох типів. Перший – класичний: ви берете самокат в точці прокату на заздалегідь обумовлений час і повертаєте його туди ж. Другий назвемо «похвилинним»: через мобільний додаток ви знаходите самокат на вулиці (у великих містах вони буквально на кожному розі) і через мобільний банкінг за підсумком поїздки оплачуєте стільки хвилин, скільки прокаталися.
У Києві, Харкові та інших великих містах є обидва типи шерінгу. У Маріуполі - тільки класичний. Компанії з шерінгом першого типу з'явилися в місті на початку весни, другого – можуть з'явитися в найближчий рік. PR.UA розбирався, чи може електросамокат стати альтернативою громадському транспорту або залишитися виключно розвагою.
Фото: Tesla.scooter
Сервіс шерінгу електросамокатів Tesla.scooter був першим з тих, що з'явилися в Маріуполі – компанія відкрилася 1 березня 2021 року. У травні з'явилися Samokat na Prokat, Daily Scooter та інші – в основному, компанії просувають себе через Instagram і Facebook. Там же можна знайти і ціни на послуги.
Ціни різняться: година прокату - 150-200 грн, три години – в середньому 400 грн, доба – 550-850 грн. Одна компанія дає можливість покататися щохвилини за ціною 3 грн/хвилину. Всі компанії розташовані в Центральному районі – біля драмтеатру або на площі Свободи, у деяких є ще офіс в Лівобережному районі.
Для жителів Маріуполя електросамокати стали насамперед новим способом провести дозвілля. Самокати часто беруть парами або сім'ями, зазвичай на півтори-дві години або на весь день. Навчитися кататися на електросамокаті легко – важіль газу, важіль гальма, встав та поїхав. Але зі зростанням популярності цього транспорту вимальовується перша проблема – брак транспорту на всіх.
«Спочатку у нас було три самокати, зараз – дев'ять. Коли попит збільшився, ми закупили нові самокати. Але все одно ми пропонуємо нашим клієнтам робити бронь – якщо прийти в пункт прокату без бронювання, вільного самоката може не виявитися», - розповідає власник Tesla.scooter Андрій Маяк.
Фото: Samokat_na_prokat_mrpl
Друга проблема – заряд акумулятора. За одну поїздку електросамокат може проїхати 20-30 км в залежності від моделі. Стан акумулятора видно на кермовій панелі, але все одно трапляється, що розряджена батарея застає людину зненацька.
«Якщо електросамокат розрядився далеко від пункту прокату, ми самі приїжджаємо і забираємо його. Якщо у людини ще залишається час – привозимо інший, з повним акумулятором. Оплачувати час простою не потрібно», - говорить власник Daily Scooter Віталій Павлов.
Практика показує: технічні проблеми вирішити можливо. Але є ще одна, третя проблема, яка може перешкодити електросамокатам стати масовим транспортом: місцевим компаніям це важко реалізувати.
«Для повноцінного шерінгу потрібно розробити мобільний додаток – це 1-2 тисячі доларів й більше. Закупити ще більше самокатів – в ідеалі по 10-20 на кожен район міста. Застрахувати їх. І все одно є ризик не витримати конкуренцію, якщо в Маріуполь зайде велика шерінгова компанія – нас просто задавлять», – пояснює власник Samokat na Prokat Данило.
Останній нюанс: жителям міста потрібно розуміти, яку користь їм принесе шерінг самокатів, якщо їм користуватися як альтернативою громадському транспорту. В основу великих компаній по шерінгу закладена концепція «останньої милі». Ідея в тому, що людина виходить з громадського транспорту та останні 500-1000 метрів до роботи або вдома доїжджає на самокаті за 10-20 гривень. Це може бути актуально для Києва чи Харкова, але для Маріуполя з відносно невеликими відстанями – навряд чи.
Фото: Daily_scooter_mrpl
Про великих конкурентів було сказано не випадково: не так давно одна міжнародна фірма анонсувала плани зайти на ринок Маріуполя з шерінгом електросамокатів.
Місцеві компанії розширюють список послуг: пропонують квести на самокатах, безоплатні поїздки постійним клієнтам, можливість доставити та забрати самокат практично з будь-якої точки міста.
Але, здається, цього мало: велика компанія може освоїти ринок швидко коштом налагодженої системи та впізнаваності, а місцевим довелося б освоювати щохвилинний шерінг з нуля, вкладаючи великі гроші. Єдиний вихід для місцевих компаній – шукати інвестиції. Інакше вони так і залишаться розвагою вихідного дня, а не постійним транспортом.
Щоб зрозуміти, чи є сенс в такому щохвилинному шерінгу, уявімо: ви живете на самій останній вулиці селища Аеродром в Кальміуському районі. До найближчої зупинки на проспекті Металургів вам йти пішки 20 хвилин. Погодилися б ви заощадити час та дістатися до зупинки за пару хвилин, заплативши ті самі 10-20 гривень? Я б погодився, тільки якби сильно спізнювався.
Фото на обкладинці: Tesla.scooter
14 липня 2022
25 березня 2022
Цей сайт використовує cookies, як власні, так і від третіх осіб. Використовуючи цей сайт, ви даєте згоду на використання cookies
Я згоден (на)