Цього року свято з перехідною датою святкують 20 червня. У Маріуполі з такої нагоди проходять особливі торжества в Свято-Троїцькому храмі, що розташований поблизу обласної лікарні інтенсивного лікування. Та й сама вулиця, де збудовано церкву, також названа Троїцькою. Сьогодні тут готуються до приїзду високих гостей і зустрічі з городянами в престольний день.
Настоятель храму, протоієрей Іоанн Попов розповів «Приазовському робочому» особливості свята і про його глибокий зміст.
За словами священника, у цього дня є кілька назв - День Святої Трійці та П'ятидесятниця. Кожне з них має своє пояснення.
«Подія, що стала підставою цього торжества, відбулася в Єрусалимі в 50-й день після Воскресіння Христового. Саме звідси й друга назва - П'ятидесятниця, - зазначає отець Іоанн. - Як оповідає нам євангельська історія, воскреслий Христос явився своїм учням і перебував з ними протягом 40 днів. Після чого на Оливній горі в їхній присутності наш Спаситель у супроводі ангелів вознісся на хмарі в небеса, давши обіцянку не залишити їх без піклування та послати їм Утішителя, Духа Святого. Як і повелів Христос, після Вознесіння Господнього апостоли і Пресвята Богородиця знаходилися разом, проводячи час у молитві. Легенда розповідає, що вони були в Сіонській світлиці, де Господь зробив Таємну вечерю, коли о третій годині дня (дев'ятій за сучасним відліком) «нагло зчинився шум із неба, ніби буря раптова зірвалася, і переповнив увесь той дім, де сиділи вони. І з'явилися їм язики поділені, немов би огненні, та по одному осіли на кожному з них». Так в учнів Христа увійшов Святий Дух.
За православним віровченням, Святий Дух - Подавець знання про Бога, що відкриває людям таємниці буття їхнього Творця. Саме завдяки Йому людина виявляється здатною належним чином пізнавати Творця. Заради дарування людині якраз такого «богопізнання» Дух і сходить на апостолів.
Зі сходженням Святого Духа на учнів цілком відкрилася Свята Трійця і закінчилася справа Її з порятунку людей. Цю подію прийнято вважати днем народження Церкви. Свято на честь Святої Трійці встановлене апостолами. Вони самі щорічно святкували день зішестя Святого Духа і заповідали його всім християнам. Вказівка на це є й у Постановах Апостольських».
Існують різні варіанти ікон Святої Трійці. Кожному знайомий рубльовський образ «Трійці» початку XV століття, інша назва якого «Гостинність Авраама». Також існує «Новозавітна Трійця», відображені Три Особи Бога і в іконах свят Хрещення та Преображення Господнього.
Але найточнішою, з догматичної точки зору вчених, все ж є ікона Андрія Рубльова. Кожна деталь на зображенні, аж до кольору одягу Ангелів і предметів на столі, символічно розкриває образ і єдність Святої Трійці.
Свята Православної церкви мають і свої богослужбові кольори. Якщо зайти до храмів, можна помітити, що вони прикрашені тканинами одних і тих же тонів - від рушників у ікон до оздоблення вівтаря. Це стосується також і убрань священників. Дуже часто вони бувають білого або жовтого кольорів. Так ось свято Святої Трійці виділяють зеленим - дуже співзвучним з літньою красою природи та квітучими рослинами. Та й самі храми в це велике свято пахнуть квітами і скошеною травою - віруючі дбайливо прикрашають церкви букетами та гілками.
Виявляється, що зелений колір обраний укладачами церковного богослужіння не випадково - він має глибокий духовний зміст.
«Зелений всіх відтінків - це колір вічного життя. Він символізує собою благодать Святого Духа. Саме тому колір облачення священства на свято Трійці та Зіслання Святого Духа зелений», - підкреслює отець Іоанн Попов.
Він зазначає, що біблійна зустріч праведного Авраама в шатрах діброви Мамвре з трьома Ангелами - Святою Трійцею - знайшла своє відображення в святковому вбранні храмів у цей день. Але це далеко не єдина подія зі Святого Письма, яка образно відображена в зовнішніх змінах.
«У той день, коли Святий Дух зійшов на апостолів, іудеї відзначали свято П'ятидесятниці, пов'язане з десятьма заповідями. На п'ятдесятий день після виходу з єгипетської землі євреї підійшли до Синайської гори, де Господь дав Мойсею десять заповідей. Це був час весни, і вся гора була покрита квітучими деревами. Ймовірно, звідси в древньої Церкви і з'явився звичай у день П'ятидесятниці прикрашати храми та будинки зеленню, щоб знову опинитися на горі з Мойсеєм. Згідно з цим звичаєм також, за переказами, була прикрашена зеленню і світлиця, де на апостолів сталося сходження Святого Духа», - пояснює історичний сенс оздоблення храмів священник.
Храми прикрашають гілками берези, польовими квітами та луговими травами. Саме тому Трійця вважається одним з найкрасивіших свят. Та й сам Троїцький тиждень отримав народну назву Зелені свята. Є традиція в день П'ятидесятниці також освячувати трави, квіти й насіння.
І маріупольці теж вирушать до храмів з красивими букетами для молитви. Зелень і квіти в цей день символізують духовну весну та духовні дари від Бога для нас, а також душу, яка розквітла, доторкнувшись благодаті Святого Духа
Світлина Аліни Комарової: Торжество на Трійцю. Молитва в храмі, що пахне ладаном і польовими квітами.
14 липня 2022
25 березня 2022
Цей сайт використовує cookies, як власні, так і від третіх осіб. Використовуючи цей сайт, ви даєте згоду на використання cookies
Я згоден (на)