Маріупольці готуються до "чорної п'ятниці". Традиційно це час знижок та розпродажів у магазинах.
Однак багато акцій можуть виявитися маркетинговими хитрощами, а імпульсивні покупки – марними. Крім того, надспоживання шкодить довкіллю. Практичний психолог Катерина Соломка розповіла для pr.ua, чому люди купують навіть те, що їм не потрібне, а екоактивіст Олег Дончев – як від цього страждає природа.
Коли шопінг заміняє стрес
Багато людей у дні розпродажів та акцій схильні купувати необдумано. Чому? Практичний психолог Катерина Соломка говорить:
"Все починається з того, що покупцям створюють ілюзію – маркетологи оголошують, що наближаються розпродажі, глобальні знижки, на всіх банерах та в інтернеті – реклама товарів. Навіть людина, якій нічого не потрібно, замислиться над тим, щоб щось придбати".
Ефект посилюється, коли ми бачимо, що в магазинах багато людей, знайомі розповідають про вигідні покупки. При цьому великих знижок може і не бути, але якщо людина вже прийшла в магазин, їй хочеться купити щось.
"Ми живемо в епоху споживання, коли люди купують те, чого вони не потребують: предмети побуту, якими не користуються, одяг, який не носитимуть", - пояснює Катерина.
Не секрет, що для багатьох шопінг є терапією. У кожного свої способи лікуватись від стресу – хтось купує торт, а хтось нову сукню. Для інших покупка стає нагородою – після того, як добре попрацював і досяг результату, хочеться себе чимось побалувати. Психолог пояснює – винагороджувати себе можна і навіть потрібно. Головне, щоб шопінг не став єдиним джерелом позитивних емоцій.
"Людина може, наприклад, захистити дисертацію та купити собі пам'ятний подарунок – він нагадуватиме про досягнення. Порадувати себе покупкою під час поганого настрою також можна. Але важливо усвідомлювати: щоразу ми чимось замінюємо нашу потребу: заїдаємо стрес, йдемо на шопінг, захоплюємося іграми. Потрібно зрозуміти причини стресу та налагодити ситуацію, інакше така "компенсація" увійде до звички", - говорить Катерина Соломка.
Робити покупки розумно допоможуть планування та критичне мислення. Дивіться не лише на плюси, а й на мінуси товару, читайте відгуки та характеристики.
"Порівнюйте ціни зі своїми доходами, щоб не жити в кредит. Також не варто йти в магазин, коли відчуваєш емоційний дисбаланс – сильно розсерджений, перебуваєш у збудженому стані та розумієш, що хапатимеш усе без розбору", - радить Катерина Соломка.
Страждає не лише гаманець
Ще одна сторона, про неї ми не завжди замислюємося – шкода навколишньому середовищу, яку несуть наші покупки. Кожна річ, яку ми купили, має власний термін розкладання. Деякі товари на багато років переживуть своїх власників.
"Будь-які розпродажі ведуть до неосмислених покупок, які у 80% випадках не важливі. Більшість товарів, які продадуть на «чорну п'ятницю», – разові, – говорить маріупольський екоактивіст Олег Дончев. - Наприклад, нещодавно був Хелловін - досі в магазинах залишилися цілі полиці з мішурою та барахлом із пластику. Ці речі абсолютно марні в побуті та скоро стануть сміттям, яке не можна переробити".
Ще один приклад – одяг для тварин. Люди купують десятки шапочок та наборів для собак, які цуцики не схвалять і через день товар викинуть. Велику шкоду завдають природі й великі покупки, такі як одяг та електроніка. Наприклад, смартфони у багатьох людей живуть недовго – як тільки вийде нова модель, трохи краща за попередню, люди поспішають придбати її. Причому пояснити, які переваги вона має, можуть далеко не всі.
"Таке надспоживання є дуже шкідливим, в нашій країні не налаштована навіть система утилізації небезпечних відходів. Якщо ми говоримо про електроніку, то важливо розуміти, що будь-яка радіодеталь розкладається сотні років, і при цьому свинець йде в ґрунт", - каже Олег Дончев.
За словами екоактивіста, здати зламану чи непотрібну електроніку у Маріуполі ніде. Можна відправити її до іншого міста, але не факт, що це допоможе.
"По-перше, це також має свій екологічний ефект – їде транспорт, використовується упаковування. По-друге, в електроніці людей часто цікавлять метали, які витягують за допомогою плавлення. Щоб плавити на законній підставі, потрібна велика кількість очисних систем. Насправді багато хто робить це нелегально, далекими від екології способами".
Сам Олег нові речі купує тоді, коли в цьому справді є потреба. І до кожної покупки підходить виважено.
"Телефон я носив, доки він не розсипався на частини. Речі експлуатую доти, доки їх можна використовувати. Або хоча б намагаюся віддати їх тим, кому вони потрібніші. Одяг у більшості випадків купую в секонд-хенді – це вторинне споживання та економія бюджету", - говорить екоактивіст.
При цьому він радить купувати максимально якісні речі, їх можна довше носити, після використання комусь віддати. Бездумно набирати одяг у секондах – також не вихід.
"80% у них – сміття, яке потім опиняється на звалищах, - пояснює екоактивіст. – Гнатися за одягом з екоматеріалів теж не варто, у наших реаліях дуже мало на 100% натурального одягу. Краще витратити час та гроші раціональніше".
І, нарешті, пам'ятайте: важливіше колекціонувати емоції, а не речі. Справді неоціненні в житті враження.
"Краще витратити час та гроші на поїздки, відвідування заходів. Дивно, коли людям задоволення приносять лише покупки. Намагайтеся частіше ходити у гості, а не супермаркет!" – радить Олег Дончев.
Раніше pr.ua розповідав, як не стати жертвою споживчої лихоманки.
Світлина з відкритих джерел