На автовокзалі Маріуполя небагатолюдно.
У порожньому залі очікування висить табличка: "Не працює у зв'язку з COVID-19". Запроваджені карантинні обмеження та нові правила міжобласних пасажирських перевезень спричинили різкий спад пасажиропотоку – багато рейсів скасовують, водії скаржаться, що возять «повітря». Журналісти pr.ua з'ясовували, які правила перевезень зараз є актуальними, і до чого призводить відтік пасажирів.
"Автобуси стоять, водії – без роботи"
Найбільше відтік пасажирів вдарив по перевізниках. Багато хто скаржиться, що возити стало нікого, а автобуси ходять собі на збиток. Ведучий інженер з безпеки руху "Маріуполь Авто" Богдан Коломієць погодився розповісти про ситуацію, що склалася у компанії.
"Попит упав дуже сильно, десь на 70%, – починає розповідати він. – Щодня скасовується чотири-п'ять рейсів. В основному ми випускаємо автобуси до Святогірська, Слов'янська, Сєвєродонецька. Є рейс до Дніпра – поки що один, хоча у звичайний час ходить два. Запоріжжя, Бердянськ, Одеса, Київ – ці напрями не популярні".
За словами Богдана Коломійця, якщо перед відправкою купили хоча б кілька квитків, автобус виходить на маршрут. Але часто машини стоять.
"Навіть ті рейси, що вирушають, завантажені на 20-30%. Ми пускаємо їх лише тому, що люди купили квитки та подітися нікуди", - каже інженер.
Не дивно, що в такій ситуації перевізники зазнають збитків. Багато водіїв залишаються незалученими – їх намагаються розподілити на заміські рейси.
Богдан Коломієць впевнений, що відсутність заробітку позначиться на зарплатах, і навіть може стати причиною скорочення штату:
"Я думаю, вже через місяць ми недоотримуватимемо частину виплат або сидітимемо без утримання. Можливо, навіть доведеться говорити про оптимізацію. І, звичайно, про закупівлю нового транспорту в таких умовах не може йтися".
Однак, попри кризу та суворі правила, люди, які хочуть виїхати, як правило, все одно їдуть. На допомогу приходять Bla bla car та інші подібні сервіси. Там ніхто довідки не питатиме, але й відповідальності за ваше життя – не несе.
Начальник маріупольського автовокзалу Світлана Чернявська розповідає:
"З 21 жовтня, коли почали діяти нові правила поїздок, пасажиропотік у нас знизився більш ніж вдвічі. Трапляється, що рейси доводиться скасовувати, бо на них немає пасажирів. Хоча потроху ситуація змінюється – стає більше людей із сертифікатами".
Попит впав у кілька разів
Поки люди займають свої місця, водій рейсу "Маріуполь - Святогірськ" Дмитро розповідає:
"Раніше цей рейс прямував ще й до Бердянська, але зараз через низький попит ми туди не їдемо. В основному автобуси ходять по Донецькій області. А якщо їдемо далі, попереджаємо людей, що треба мати сертифікат".
Пасажири, яких ми зустріли на вокзалі, купували квитки на рейси по області – у Курахове, Слов'янськ, Велику Новосілку. Студент Андрій чекав на автобус на Волноваху, там живе його родина.
"Я навчаюсь у Машинобудівному технікумі, і часто їжджу додому, – розповідає хлопець. – Але подорожувати поки що не хочу, хоч я й отримав першу дозу вакцини. У будь-якому випадку це ризик, багато людей хворіють безсимптомно, ситуація дуже тяжка. Не хочеться заразитися".
Інший чоловік довго щось з'ясовував у касі та зрештою пішов без квитка.
"Мені треба їхати до Одеси, – каже Юрій Какадьєв. – Але поки що невідомо, чи буде автобус. Це мені скажуть за добу. Сертифіката про вакцинацію у мене немає, тому що я нещодавно перехворів. Збираюсь зробити ПЛР-тест".
Які документи необхідні?
Відколи уряд запровадив нові види документів – сертифікат про одужання та довідку про протипоказання до вакцинації, у людей з'явилися питання – чи можна з ними подорожувати? Чи дають вони такі самі права, як і зелений ковід-сертифікат? Як і де їх одержати?
Розберімося. Директор департаменту охорони здоров'я Маріупольської міськради Андрій Ремпель розповідає:
"Сертифікат про одужання дає такі самі права, як і сертифікат про вакцинацію. Людина, яка його отримала, зможе подорожувати, заходити до торгових центрів, ресторанів".
Він також зазначив, що за цим документом йти до лікаря не потрібно:
"Паперові довідки про одужання не видаються. Сертифікат про одужання можна завантажити у програмі "Дія". Після того, як людина перехворіла і лікар вніс дані до реєстру, вона завантажиться автоматично".
На сайті "Дія" йдеться, що сертифікат про одужання буде доступний у додатку на 15-й день з моменту, коли лікар внесе позитивний діагноз та правильні дані до медичного реєстру. Зазначається, що сертифікат потрібно самостійно згенерувати у додатку. Його термін дії становитиме 90 днів. Щоб отримати документ, на головному екрані програми потрібно натиснути "Додати COVID-сертифікат" або вибрати його в розділі послуг "Здоров'я". Після цього потрібно вибрати тип документа – "Сертифікат про одужання", погодитись на передачу медичних даних та дочекатися отримання документа. Якщо лікар не вніс дані або зробив це некоректно, сертифікат може не підтягнутися – у такому разі ще раз зверніться до медустанови.
Довідка про протипоказання до вакцинації – абсолютно інший документ, і таких широких прав вона не дає. Єдине – людину, яка її отримала, не звільнять із роботи за відсутність ковід-сертифікату. Довідка вважатиметься поважною причиною. При цьому відвідувати торгово-розважальні центри, їздити Україною або вечеряти в кафе з нею не можна.
"Цієї довідки у "Дії" немає, її потрібно отримувати у паперовому вигляді у свого лікаря», - каже Андрій Ремпель.
Старший інспектор відділу комунікації Краматорського районного управління поліції ГУНП у Донецькій області підтверджує:
"Щоб виїхати за межі області, потрібен один із таких документів: сертифікат про повну вакцинацію, документ про одержання однієї дози вакцини, документ про одужання від коронавірусу, негативний результат ПЛР або експрес-тесту на визначення антигену коронавірусу SARS-CoV-2, які проведені не пізніше ніж за 72 години".
За її словами, поліціянти перевіряють на п'яти блокпостах, які розташовані на кордонах з іншими регіонами. Усього перевірено понад 9984 автобуси та 7885 осіб. Як розповідає пресофіцер управління патрульної поліції Андрій Молокоєдов, всього з початку запровадження "червоної" зони у Маріуполі було складено 22 протоколи за відсутність ковід-документів.
"Відповідальність за їхню наявність несе пасажир. Але перевізник обов'язково має роз'яснити правила перед початком поїздки, – каже пресофіцер. - Залежно від того, чи це було зроблено, протокол складається або на пасажира, або на перевізника. Перед цим ми опитуємо свідків, дивимося, чи в автобусах, на вокзалах попереджувальні таблички. Штраф, який загрожує порушникам, – від 17 000 до 34 000 грн. Для посадових осіб він більший: 34 000 – 170 000 грн".
Нові правила міжобласних перевезень не поширюються на легкові автомобілі, якщо кількість пасажирів у них не більша за п'ять (без урахування дітей до 14 років). Пасажирів може бути більшим за умови, що вони є членами однієї сім'ї. Якщо ні, вони повинні мати ковід-документи.
Світлини Аліни Комарової та Еліни Прокопчук