Проєкт закону про запобігання, зменшення та контроль забруднення, що виникає в результаті промислової діяльності (№4167), несе значні негативні соціальні та економічні наслідки та не може бути підтриманий Верховною Радою.
Про це йдеться в листі заступника секретаря Ради національної безпеки та оборони Олексія Соловйова на адресу голови комітету ВР з питань екологічної політики та природокористування Олега Бондаренка, передає PR.UA.
У листі РНБО наголошується, що проєкт встановлює дуже короткий період для переходу підприємств до нових екологічних норм – чотири роки, тоді як в ЄС аналогічний перехід зайняв набагато більше часу: у Польщі – 20 років, у Словаччині – 17 років.
«До того ж перехід на європейські норми вимагає значних інвестицій в модернізацію, тоді як в Україні державна фінансова підтримка не передбачена. Враховуючи різні технологічні рівні українських і європейських підприємств, встановлення європейських норм викидів в настільки обмежені терміни може призвести до зупинки частини підприємств, що негативно позначиться на економічному стані України», - підкреслюється в листі РНБО.
Заступник секретаря РНБО акцентує: введення останніх жорстких екологічних вимог, які діють в ЄС, і повна відповідність європейським НДТМ (Найкращі доступні технології і методи управління – ред.) не вимагається Угодою про асоціацію. Країни ЄС встановлювали різні винятки і відхилення від НДТМ, виходячи з економічної доцільності, з урахуванням стану промисловості. Тому Україна теж не повинна беззастережно копіювати європейські нормативи, встановлюючи їх безумовну обов'язковість для українських підприємств.
«Враховуючи вищесказане, акцентуємо, що законопроєкт №4167 є загрозою для економічної безпеки України, несе значні негативні соціальні та економічні наслідки, і не може бути підтриманий Верховною Радою. У доопрацьованому проєкті повинна бути врахована специфіка української економіки, відображений прагматичний підхід щодо переходу, відсутня жорстка прив'язка до європейських норм і наданий більш прозорий механізм для отримання відстрочки», - вважають в РНБО.
Крім цього, можливість Міністерства захисту навколишнього середовища та природних ресурсів України самостійно зупиняти або анулювати інтегрований дозвіл без рішення суду створює сприятливі передумови для корупції.
У свою чергу заступник голови комітету ВР з питань економічного розвитку Дмитро Кисилевський заявив, що Україна не повинна брати на себе нереалістичні зобов'язання щодо термінів проведення екомодернізації. Натомість влада повинна надати підтримку промисловості, як це роблять країни ЄС, і разом з бізнесом знайти джерела фінансування.
Нагадаємо, раніше в інтерв'ю для PR.UA народний депутат України Сергій Магера заявив про катастрофічні наслідки для економіки країни в тому випадку, якщо законопроєкт №4167 буде прийнятий в його сьогоднішньому вигляді.
«Українським підприємствам потрібно не чотири роки, а більш тривалий період переходу – як мінімум 15 років. Чотири роки – це нереальний термін, оскільки для зміни технологій необхідні величезні інвестиції. На прикладі Маріуполя: в екологічну модернізацію аглофабрики металургійного комбінату імені Ілліча Група Метінвест направила інвестиції в сумі 160 мільйонів доларів; цей проєкт почався ще у 2012 році та був реалізований в повному обсязі до кінця 2020 року. Сліпе копіювання європейських нормативів, як це пропонує законопроєкт, може катастрофічно позначитися на економіці країни і поставити ряд промислових підприємств перед загрозою закриття. Наприклад, щоб відповідати новим нормам, тільки в коксохімічну промисловість України необхідно проінвестувати понад 3,5 млрд доларів, що є непідйомною сумою», - підкреслив Сергій Магера.
Народний депутат також зазначив, що формальною підставою для прийняття законопроєкту є необхідність імплементації Директиви 2010/75/ЄС про промислові викиди. Але директива – не догма, це орієнтир, а не те, що має бути перенесено в наше законодавство «під копірку».
«На мій погляд, законопроєкт № 4167 абсолютно не готовий до розгляду у Верховній Раді, він потребує комплексного доопрацювання. Проти сьогоднішньої редакції виступає екологічний комітет при Федерації роботодавців України, комітет промислової екології та сталого розвитку Європейської Бізнес Асоціації, Професійна асоціація екологів України, громадська рада при Міністерстві захисту навколишнього середовища та природних ресурсів України, ряд інших громадських організацій, а також всі, хто добре розуміє критичні наслідки його прийняття для економічної безпеки країни. А це – закриття підприємств, скорочення робочих місць, зниження податкових та експортних надходжень, зростання соціальної напруженості в промислових містах. Монобільшості в парламенті необхідно «включити» прагматику і, перш ніж розглядати проєкт закону, доручити уряду провести оцінку необхідних інвестицій для досягнення підприємствами пропонованих норм; напрацювати рішення про джерела інвестицій – і тільки після цього визначити терміни та диференціювати нормативи, щоб досягти екологічних цілей з урахуванням сталого розвитку української економіки», - підкреслив Сергій Магера.
Як бачимо, аналогічної позиції дотримується РНБО. Не виключено, що це спонукає парламентарів відправити законопроєкт на доопрацювання.