Щорічно понад 500 скарг на дискримінаційну рекламу надходить в Держслужбу України з питань забезпечення безпеки харчових продуктів і захисту споживачів, а також до Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини. Тільки за один рік рекламодавці заплатили більш ніж 2 млн гривень штрафів за поширення дискримінаційної за ознакою статі реклами. Але вона продовжує засмічувати інформаційний простір.
У пояснювальній записці до нового законопроєкту йдеться про те, що Україна має зобов'язання по ліквідації всіх форм дискримінації щодо жінок відповідно до Конвенції ООН та Угоди про асоціацію з Європейським Союзом.
Дослідження професійних асоціацій рекламістів і маркетологів доводять, що дискримінаційні меседжі в рекламі можуть заподіяти реальну економічну, соціальну, психологічну і навіть фізичну шкоду людям в їх повсякденному житті. Тому що реклама транслює установки соціальної поведінки (так званий «психологічний ефект багаторазового повторення»).
Новий законопроєкт вперше визначає такі поняття, як «дискримінаційна реклама» та «дискримінаційна реклама за ознаками статі».
Так, дискримінаційна реклама за ознаками статі - це реклама, яка містить твердження або зображення про інтелектуальний, фізичний, соціальний або інший вид переваги однієї статі над іншою. А також - стереотипність ролі чоловіка або жінки, що обмежує свободу життєвого вибору людини; принижує його гідність; демонструє насильство; містить зображення тіла людини виключно як сексуального об'єкту з метою привернути увагу споживача і натяки на сексуальні відносини.
Дискримінаційна реклама забороняється. Відповідальність за неї несе рекламодавець.
Проєктом закону значно посилена відповідальність за порушення. Так, в п'ятнадцять разів - до тридцятикратної вартості розповсюдження реклами - збільшується штраф за повторне протягом року вчинення порушень.
Не 100, як зараз, а 200 неоподатковуваних податком мінімумів коштуватиме подача завідомо недостовірної інформації про ціну поширення або виготовлення реклами.
Не в 300, як сьогодні, а в 600 неоподатковуваних мінімумів обійдеться неможливість встановити вартість реклами.
Забороняється в рекламі про вакансії (прийом на роботу) вказувати вік кандидатів, пропонувати роботу лише жінкам або лише чоловікам. Виняток робиться лише для специфічної роботи, яка може виконуватися виключно особами певної статі.
Забороняється також висувати вимоги, які дають переваги жінкам або чоловікам, представникам певної раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, етнічного та соціального походження, майнового стану тощо.
Текст реклами суб'єкта господарювання, який надає посередницькі послуги працевлаштування в Україні, зобов'язаний утримувати примітку про те, що забороняється за ці послуги отримувати від громадян, яким вони надані, гонорари, комісійні або будь-які інші винагороди.
Якщо рекламодавець порушить цю статтю, він повинен буде заплатити штраф до Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування на випадок безробіття. Санкції в цьому випадку становлять десятикратний розмір мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення.
На сьогодні - це 60 000 гривень.
Але закон ще не вступив в силу, його чекає друге читання і тільки через 10 днів після офіційного опублікування нові норми почнуть діяти.
25 березня 2022
24 березня 2022
Цей сайт використовує cookies, як власні, так і від третіх осіб. Використовуючи цей сайт, ви даєте згоду на використання cookies
Я згоден (на)