«Все місто спить, а ми — найперші, я сиджу за кермом, а позаду мене така кількість людей! І всі залежать від мене. У 90-х курсували чеські Škoda 9 Tr і 14 Tr, останні були казка, а не тролейбуси — дуже комфортабельні, з плавним ходом і плавним гальмом. Для пасажирів це було дуже важливо. Обслуговувати їх, звичайно, було важче, з'явилася в депо нова професія електронників. А 9Tr ми називали "незграбними", хоч вони були і новенькими, але кабіни там не було, жорсткі ресори», —згадує в інтерв'ю «Приазовському робочому» старший водій-наставник тролейбусного депо МТТУ Людмила Кривунь.
Вона пропрацювала на підприємстві майже 47 років, вперше сівши за кермо тролейбуса в юні 18 років. Після народження дитини її зміна починалася о 06:50 і закінчувалася о 15:00. На рахунку водія всі міські маршрути, але найбільше жінка любила маршрут №5 і багато років возила на ньому пасажирів: «Тоді скільки людей їздило на море, скільки поїздів було! І ось, вони усі бігли, розпитували, потрібна була інформація. Любила оголошувати їм зупинки по мікрофону: "Шановні пасажири! Наш тролейбус прямує з залізничного вокзалу до приміської автостанції. Час в дорозі 40 хвилин". Любила на кінцевих зупинках з людьми спілкуватися», — розповідає вона.
За її словами, умови роботи в депо були дуже непогані. На кожному кінцевому пункті були диспетчерська, туалети, пересувні буфети з гарячими обідами. У свій час Людмила працювала і на такому електротранспорті — це були переобладнані тролейбуси Škoda 9Tr (машини 051, 052, 053) з електричними плитками та столами, раковинами з підведеною водою і навіть шторами на вікнах.
«Вони стояли на "Азовсталі", спеціально підключалися до мережі. Ми отримували готову їжу з їдальні і все підігрівалося. Годували першу і другу зміни водіїв, обіди були недорогі. Функціонували пересувні буфети з 70-х до 1989-го, після — на кінцевих обладнали стаціонарні пункти», — зазначає водій і підтверджує, що тролейбуси не тільки по-своєму атмосферний транспорт, але і, як будь-яка машина, з душею.
Улюбленим тролейбусом Людмили був Škoda 14Tr з бортовим номером 446:
«Душа у тролейбуса є, це точно. Бувало, кажеш: "Ну що, миленький, не підведи, виїжджаємо!". І, дійсно, нібито чує. Я працювала на однозміні, у мене була одна машина і тому вважала її годувальницею своєю, завжди з нею розмовляла і мені здається, вона мене чула. Зараз по ній сумую, розглядаю світлини, часи хороші були, та й молодість була!».
На фото С.А.Тархова (transphoto.org): Улюблениця Людмили Кривунь Škoda 14Tr02/6 № 1446 серед тролейбусів депо-4 МТТУ.
Людмила Кривунь зізнається, що і сьогодні бажаючих керувати тролейбусом, відчути його хід руху, особливий шарм чимало серед маріупольців: на конкурс надходить до 120 заявок, а відбір проходять лише 15 претендентів. При цьому дуже важливо, щоб сьогоднішні пасажири цінували і поважали цю важку працю, дбайливо ставилися до транспорту.
Чимало цікавих світлин рухомого складу тролейбусного депо МТТУ опубліковано в соцмережах в групі «Горэлектротранспорт Мариуполя».
«Знімки датовані 18 червня 1992 року. Всі вони зроблені німецьким фотографом Matti. На досить якісних для того часу фото можна побачити перший тролейбусний рухомий склад Маріуполя — Škoda 9Tr, який на той момент ще активно експлуатувався поряд з більш новими Škoda 14Tr. На іншому ж знімку знято аж три курсуючих підряд тролейбуса, один з яких — спарений ЗіУ-10. Також з вулиці Казанцева повертає автобус Ikarus, який теж був популярний в місті. Видно і буквально новий тролейбус №1471, збудований в листопаді 1990 року, який пережив події 9 травня 2014 року і постраждав в їх результаті. До слова, тролейбус рухається по нині закритому маршруту №6 "Автостанція - комбінат" Азовсталь ". Детально представлений і спарений тролейбус ЗіУ-10, що прямував за закритому маршруту №7 "17-18 ЖМР — площа Визволення". Подвійні тролейбуси ЗіУ-10 на цьому знімку є зовсім-зовсім новими, що не відпрацьованими навіть одного року!», — відзначають в одній з публікацій адміністратори.
Škoda 14Tr і Škoda 9Tr — про ці чеські тролейбуси старі водії згадують найчастіше. Адже Škoda — еталон і надійність. Можливо, маріупольському пасажиру дуже пощастило, що саме ці машини возили людей в той складний час поряд з іншими. Адже вже до 1996 року в ТТУ підлягали списанню 10 тролейбусів з 132-х, якщо вірити даним Вікіпедії.
«Škoda дуже надійні і довговічні. Посудіть самі: тролейбус 471, який є в добірці фотографій, надійшов на підприємство в 1990 році, а був списаний аж в 2016, тобто 26 років пропрацював. І працював би ще, якби не взято курс на повне оновлення рухомого складу. Тролейбуси Škoda — це взагалі еталон і зразок тролейбуса. Вони у всіх системах працювали дуже довго і про них тільки позитивні відгуки. Все-таки Шкода — це іномарка. Це багато про що говорить. Водії, які працювали на цих тролейбусах, ще залишилися. З кожним роком їх все менше і менше», — зазначають «Приазовському робочому» в групі «Гороэлектротранспорт Мариуполя».
Зараз цих тролейбусів на вулицях Маріуполя вже немає, але і нинішній новий транспорт не менш гарний. Атмосфера тих машин, дійсно дуже широких і містких, залишається в пам'яті водіїв і пасажирів міста.
На фото Matti (transphoto.org): 18 червня 1992 рік.
На фото Matti (transphoto.org): 18 червня 1992 рік. Škoda 9Tr біля Будинку зв'язку.
На фото Matti (transphoto.org): 18 червня 1992 рік. Відразу три тролейбуса в центрі міста.
На фото Matti (transphoto.org): 18 червня 1992 рік. Новенький подвійний тролейбус ЗіУ-683Б [Б00], № 1507 — маршрут 7.
Фото Thomas E. Fischer (transphoto.org), 1992 рік, Škoda 9Tr.
Фото Thomas E. Fischer (transphoto.org), 1992 рік
Фото з архіву «Приазовського робочого»: тролейбус Škoda 14Tr11/6 прямує по центральному проспекту Маріуполя.
Фото з архіву «Приазовського робочого»: тролейбус Škoda 14Tr89/6 прямує по центральному проспекту Маріуполя.
14 липня 2022
25 березня 2022
Цей сайт використовує cookies, як власні, так і від третіх осіб. Використовуючи цей сайт, ви даєте згоду на використання cookies
Я згоден