Остання газета "Приазовський робочий" від 23 лютого 2022

05гру'25

п'ятниця

logo
  • Новини
  • Газета
  • Спецпроекти
  • Фоторепортажі
  • Інформацiя для акцiонерiв та стейкхолдерiв
    • Регулярна інформація
    • Особлива інформація
    • Інша інформація
    • Інформація для акціонерів до 01.01.2024р.
    • Офіційно
  1. Головна
  2. Новини
  3. Маріуполь
  4. Старенький тролейбус: яким був 20 років тому електротранспорт в Маріуполі
  • Маріуполь
    5960
  • Донбас
    1031
  • Україна
    864
  • Світ
    97

Старенький тролейбус: яким був 20 років тому електротранспорт в Маріуполі

Яна Іванова
01лют'21 15:00

Повільний хід, двері-гармошки, подвійні машини — такими в пам'яті маріупольців залишилися тролейбуси, які курсували на вулицях міста 20 років тому. 132 машини, 12 троллейбусов-«гармошок», 15 маршрутів на початок 1990-го року ... «Здавалося, що ці тролейбуси безрозмірні, скільки б народу не стояло на зупинці, їхали всі». Так городяни згадують про новенькі ЗіУ-10, що вийшли на вулиці на початку 90-х. Але це далеко не все, що можна сказати про тролейбуси того часу.

Душа тролейбуса
«Все місто спить, а ми — найперші, я сиджу за кермом, а позаду мене така кількість людей! І всі залежать від мене. У 90-х курсували чеські Škoda 9 Tr і 14 Tr, останні були казка, а не тролейбуси — дуже комфортабельні, з плавним ходом і плавним гальмом. Для пасажирів це було дуже важливо. Обслуговувати їх, звичайно, було важче, з'явилася в депо нова професія електронників. А 9Tr ми називали "незграбними", хоч вони були і новенькими, але кабіни там не було, жорсткі ресори», —згадує в інтерв'ю «Приазовському робочому» старший водій-наставник тролейбусного депо МТТУ Людмила Кривунь.

Вона пропрацювала на підприємстві майже 47 років, вперше сівши за кермо тролейбуса в юні 18 років. Після народження дитини її зміна починалася о 06:50 і закінчувалася о 15:00. На рахунку водія всі міські маршрути, але найбільше жінка любила маршрут №5 і багато років возила на ньому пасажирів: «Тоді скільки людей їздило на море, скільки поїздів було! І ось, вони усі бігли, розпитували, потрібна була інформація. Любила оголошувати їм зупинки по мікрофону: "Шановні пасажири! Наш тролейбус прямує з залізничного вокзалу до приміської автостанції. Час в дорозі 40 хвилин". Любила на кінцевих зупинках з людьми спілкуватися», — розповідає вона.

За її словами, умови роботи в депо були дуже непогані. На кожному кінцевому пункті були диспетчерська, туалети, пересувні буфети з гарячими обідами. У свій час Людмила працювала і на такому електротранспорті — це були переобладнані тролейбуси Škoda 9Tr (машини 051, 052, 053) з електричними плитками та столами, раковинами з підведеною водою і навіть шторами на вікнах.

«Вони стояли на "Азовсталі", спеціально підключалися до мережі. Ми отримували готову їжу з їдальні і все підігрівалося. Годували першу і другу зміни водіїв, обіди були недорогі. Функціонували пересувні буфети з 70-х до 1989-го, після — на кінцевих обладнали стаціонарні пункти», — зазначає водій і підтверджує, що тролейбуси не тільки по-своєму атмосферний транспорт, але і, як будь-яка машина, з душею.

Улюбленим тролейбусом Людмили був Škoda 14Tr з бортовим номером 446:

«Душа у тролейбуса є, це точно. Бувало, кажеш: "Ну що, миленький, не підведи, виїжджаємо!". І, дійсно, нібито чує. Я працювала на однозміні, у мене була одна машина і тому вважала її годувальницею своєю, завжди з нею розмовляла і мені здається, вона мене чула. Зараз по ній сумую, розглядаю світлини, часи хороші були, та й молодість була!».



На фото С.А.Тархова (transphoto.org): Улюблениця Людмили Кривунь Škoda 14Tr02/6  № 1446 серед тролейбусів депо-4 МТТУ.


Людмила Кривунь зізнається, що і сьогодні бажаючих керувати тролейбусом, відчути його хід руху, особливий шарм чимало серед маріупольців: на конкурс надходить до 120 заявок, а відбір проходять лише 15 претендентів. При цьому дуже важливо, щоб сьогоднішні пасажири цінували і поважали цю важку працю, дбайливо ставилися до транспорту.

Унікальні кадри історії

Чимало цікавих світлин рухомого складу тролейбусного депо МТТУ опубліковано в соцмережах в групі «Горэлектротранспорт Мариуполя».

«Знімки датовані 18 червня 1992 року. Всі вони зроблені німецьким фотографом Matti. На досить якісних для того часу фото можна побачити перший тролейбусний рухомий склад Маріуполя — Škoda 9Tr, який на той момент ще активно експлуатувався поряд з більш новими Škoda 14Tr. На іншому ж знімку знято аж три курсуючих підряд тролейбуса, один з яких — спарений ЗіУ-10. Також з вулиці Казанцева повертає автобус Ikarus, який теж був популярний в місті. Видно і буквально новий тролейбус №1471, збудований в листопаді 1990 року, який пережив події 9 травня 2014 року і постраждав в їх результаті. До слова, тролейбус рухається по нині закритому маршруту №6 "Автостанція - комбінат" Азовсталь ". Детально представлений і спарений тролейбус ЗіУ-10, що прямував за закритому маршруту №7 "17-18 ЖМР — площа Визволення". Подвійні тролейбуси ЗіУ-10 на цьому знімку є зовсім-зовсім новими, що не відпрацьованими навіть одного року!», — відзначають в одній з публікацій адміністратори.

Škoda 14Tr і Škoda 9Tr — про ці чеські тролейбуси старі водії згадують найчастіше. Адже Škoda — еталон і надійність. Можливо, маріупольському пасажиру дуже пощастило, що саме ці машини возили людей в той складний час поряд з іншими. Адже вже до 1996 року в ТТУ підлягали списанню 10 тролейбусів з 132-х, якщо вірити даним Вікіпедії.

«Škoda дуже надійні і довговічні. Посудіть самі: тролейбус 471, який є в добірці фотографій, надійшов на підприємство в 1990 році, а був списаний аж в 2016, тобто 26 років пропрацював. І працював би ще, якби не взято курс на повне оновлення рухомого складу. Тролейбуси Škoda — це взагалі еталон і зразок тролейбуса. Вони у всіх системах працювали дуже довго і про них тільки позитивні відгуки. Все-таки Шкода — це іномарка. Це багато про що говорить. Водії, які працювали на цих тролейбусах, ще залишилися. З кожним роком їх все менше і менше», — зазначають «Приазовському робочому» в групі «Гороэлектротранспорт Мариуполя».

Зараз цих тролейбусів на вулицях Маріуполя вже немає, але і нинішній новий транспорт не менш гарний. Атмосфера тих машин, дійсно дуже широких і містких, залишається в пам'яті водіїв і пасажирів міста.


На фото Matti (transphoto.org): 18 червня 1992 рік.

Старенький тролейбус: яким був 20 років тому електротранспорт в Маріуполі

  • На фото Matti (transphoto.org): 18 червня 1992 рік. Škoda 9Tr біля Будинку зв'язку.

    На фото Matti (transphoto.org): 18 червня 1992 рік. Škoda 9Tr біля Будинку зв'язку.

  • На фото Matti (transphoto.org): 18 червня 1992 рік. Відразу три тролейбуса в центрі міста.

    На фото Matti (transphoto.org): 18 червня 1992 рік. Відразу три тролейбуса в центрі міста.

  • На фото Matti (transphoto.org): 18 червня 1992 рік. Новенький подвійний тролейбус ЗіУ-683Б [Б00], № 1507 — маршрут 7.

    На фото Matti (transphoto.org): 18 червня 1992 рік. Новенький подвійний тролейбус ЗіУ-683Б [Б00], № 1507 — маршрут 7.

  • Фото Thomas E. Fischer (transphoto.org), 1992 рік, Škoda 9Tr.

    Фото Thomas E. Fischer (transphoto.org), 1992 рік, Škoda 9Tr.

  • Фото Thomas E. Fischer (transphoto.org), 1992 рік

    Фото Thomas E. Fischer (transphoto.org), 1992 рік

  • Фото з архіву «Приазовського робочого»: тролейбус Škoda 14Tr11/6 прямує по центральному проспекту Маріуполя.

    Фото з архіву «Приазовського робочого»: тролейбус Škoda 14Tr11/6 прямує по центральному проспекту Маріуполя.

  • Фото з архіву «Приазовського робочого»: тролейбус Škoda 14Tr89/6 прямує по центральному проспекту Маріуполя.

    Фото з архіву «Приазовського робочого»: тролейбус Škoda 14Tr89/6 прямує по центральному проспекту Маріуполя.


Читайте також:

  • У Маріуполі 23-річний місцевий мешканець підозрюється у зґвалтуванні неповнолітнього
  • У Маріуполі з підвалу витягли чоловіка
  • Маріупольські птахи летять по світу: в США і Монголії реалізують проєкти, подібні площі Свободи
  • У Маріуполі затримали винуватця смертельного наїзду на жінку
Останні новини
    14липня2022
  • 09:56
    Заява Ріната Ахметова щодо активів Медіа Група Україна
  • 25березня2022
  • 19:26
    Голоси Маріуполя: створено канал важливих оголошень
  • 18:32
    SAVE MARIUPOL: у Нью-Йорку пройшов флешмоб на підтримку Маріуполя (ВІДЕО)
  • 17:34
    У Маріуполі полк "Азов" знищує ворожу техніку та окупантів
  • 17:00
    Метінвест шукає водіїв з транспортом та без
  • 16:25
    На Лівобережжі Маріуполя обстріляно Михайлівський собор (ФОТОФАКТ)
  • 15:50
    У боях за Маріуполь загинув боєць збірної України з ММА
  • 14:57
    Представники Групи Метінвест допомогли розмістити у Запоріжжі понад 3000 маріупольців
  • 14:14
    Сім'я з Маріуполя потрапила у смертельну ДТП
  • 13:20
    З Маріуполя під обстрілами вивезли коней (ФОТО)
  • 11:37
    Внаслідок бомбардування драматичного театру в Маріуполі загинуло близько 300 людей
  • 11:28
    Російські окупанти блокують гуманітарну операцію з порятунку мешканців Маріуполя
Сторінки
  • Головна
  • Новини
  • Газета
  • Спецпроекти
  • Архів Приазовський робочий
  • Фоторепортажі
  • Інформацiя для акцiонерiв та стейкхолдерiв
Powered By Blade.MSP ® from BrainTEC ™