У Маріуполі відкриють РАЦС, який буде працювати цілодобово, 24/7.
Так, закохані пари з усієї України зможуть створити тут свою сім'ю в будь-який час - найромантичніший, прагматичний або екстремальний - кому що більше подобається. Маріуполь туристичний - це про любов - і, зрозуміло, не тільки.
«Маріупольське диво» пропонують автори «Батумського дива»
Стратегічний план розвитку туризму в Маріуполі презентувала група грузинських експертів на чолі з відомим політиком, ексголовою уряду Автономної Республіки Аджарія Леваном Варшаломідзе. За плечима в експертів - створення «Батумського дива» і перетворення столиці Аджарії в візитну картку Грузії, найбільш розвинений туристичний центр.
Представлена стратегія стала результатом тримісячного співробітництва з муніципалітетом Маріуполя. Як зазначалося, вона не є копією розвитку туристичної інфраструктури в будь-якому місті світу. Використовуючи досвід багатьох міст, документ враховує в першу чергу специфіку і потенціал Маріуполя.
Зокрема, міський голова Вадим Бойченко зазначив: «Ми вивчили багато прикладів. Побували в самій північній точці Франції - промисловому Дюнкерку, де завод стоїть поруч з морем і такі ж штормові вітри, як у нас - побачили, як місто розвивається, як будують набережну. Відвідали Нову Аквітанію, де разом з розвитком зберігається вся гармонія природи. І, звичайно ж, з'їздили в Грузію і побачили те диво, яке називається Батумі. Ми б хотіли використовувати цей досвід і знання, щоб максимально розкрити туристичний потенціал Маріуполя».
Леван Варшаломідзе вважає, що кожен маріуполець повинен стати частиною цього проєкту. За його словами, «Маріупольський ефект» - це вже всім відомий бренд не тільки в Україні, а й за її межами, який позиціонує стрімкі темпи розвитку міста. На черзі наступний крок.
«У мера Маріуполя є мета, і перший етап вже пройдено: сьогодні всі визнають «Маріупольський ефект». Зараз починається другий етап - створення туристичного ефекту Маріуполя. Це процес, який потребуватиме п'ять і більше років, і Маріуполь стане містом, до якого вся Україна захоче приїхати хоча б один раз мінімум. Містом з теплим морем і глибокими смислами», - зазначив Леван Варшаломідзе.
Про любов, спорт, культуру, розваги та мистецтво
Ці п'ять напрямків виділені розробниками як основні в стратегічному плані розвитку туризму в Маріуполі. Під час презентації нагадали відомий вислів Коко Шанель: «У вас не буде другого шансу справити перше враження». Через призму Маріуполя: якщо турист при першому відвідуванні міста отримав класну емоцію, він захоче повернутися за нею знову і розповість про це своїм друзям.
Дуже важливо, щоб місто асоціювалося як привабливе для молоді, закоханих пар і сімей. Наприклад, Маріуполь - це місто, в якому можна одружитися в будь-який день і в будь-який час доби, 24/7. Експерти запевняють: якщо відкрити такий РАЦС, молоді туристи приїдуть з усіх кінців України, щоб дати старт своєї сім'ї в Маріуполі - місті кохання.
Крім цього, розробники акцентують на тому, щоб показати грецьку культуру на сході України - ця маріупольська специфіка буде особливо цікава туристам. Пропонується, наприклад, розробити портал грецької культури.
Щоб створити атмосферу відпочинку та розваг, необхідно підготувати нові маркери та туристичні продукти, які будуть допомагати залучати нових туристів до міста. Серед них пропонується концепція ботанічного саду, будівництво канатної дороги, облаштування студентського кампуса, оновлення Приморського парку і ряд інших інфраструктурних проєктів.
Як будь-яке європейське місто, Маріуполь повинен отримати свій пішохідний центр в історичній частині. Трансформувати під нього пропонують вулиці Георгіївську та Архітектора Нільсена - з музеями, автентичними ресторанчиками, кафешками, де, як і в усьому світі, туристи можуть пройтися, присісти, випити чашечку кави або чаю, побачити пам'ятки, відчути атмосферу і саме місто.
Культурний і спортивний туризм - це основа туристичної привабливості Маріуполя. Грузинські експерти кажуть:
«У вас є Національний природний парк «Меотида» - такого у світі ніде немає. Сюди можна привезти тисячі туристів з усього світу, якщо грамотно вибудовувати маршрути та туристичні програми».
Невіддільна частина - створення гастрономічного туризму. Експерти називають «дуже крутою» місцеву грецьку кухню, і в цілому, з точки зору гастрономії, вважають місто «дуже класним, але про це потрібно розповісти світу».
Туристів в морському місті, безумовно, залучав би рибальський район на березі моря, де може розташуватися ринок і ресторани, в тому числі рибний ресторан.
У стратегічному плані Маріуполь - це центр MICE-туризму, тобто ділового туризму, пов'язаного з проведенням корпоративних заходів: зустрічей, мотиваційних турів для співробітників, конференцій, свят. Експерти уточнюють:
«Зараз в місті не існує виставкових та конференц-центрів. Якщо це створити, то в Маріуполі будуть проходити і міжнародні, і національні конференції. Це маркетинговий крок, реклама міста».
Пропонується також створення ряду інших туристичних продуктів, в тому числі і такого, як «Маріуполь-кард», тому що туристи завжди хочуть отримувати якісь бонуси та «плюшки» у вигляді знижок.
Через п'ять років - 600 тисяч туристів щорічно
Якщо минулого року Маріуполь відвідали 16 тисяч туристів, то через п'ять років ставиться завдання підняти планку до 600 тисяч щорічно. Тобто збільшити потік в 37,5 раза (!).
Стратегічний план розрахований на створення 10 тисяч додаткових робочих місць; отримання 200 млн гривень щорічного доходу від туризму і залучення 300 млн гривень приватних інвестицій.
Звучить дуже амбітно. Проте заступник міського голови Олександр Кочурін нагадав: багато з того, що сьогодні в Маріуполі є, могло здатися нереальним у 2016 році: «Нереальними можна було тоді назвати Театральний сквер, площу Свободи, Ювілейний парк імені Гурова, парк «Веселка» в їх сьогоднішньому вигляді. Нереальними могли здатися ті нагороди, які місто отримує в Нью-Йорку і Лос-Анджелесу; лідерські позиції Маріуполя в рейтингу прозорості міст; новий муніципальний транспорт, відреставровані школи, дитячі садки, дороги та багато іншого. Запропонована стратегія з максимальним ефектом може зробити Маріуполь привабливим для туристів».
Стратегічний план розвитку туризму в Маріуполі буде розміщений на офіційному сайті міськради та доступний для кожного жителя з тим, щоб можна було вносити свої пропозиції. Документ мають ухвалити депутати на сесії міськради. Але навіть після цього, як зазначив Леван Варшаломідзе, стратегія не буде догмою, а постійно оновлюватися і коректуватися, оскільки все дуже швидко змінюється в нашому світі.
Вадим Бойченко переконаний:
«Туристичний потенціал Маріуполя, про який ми сьогодні говоримо, завтра буде нашою реальністю».