Перший заступник міського голови Михайло Когут розповів, що за результатами громадських слухань буде складено протокол, до якого увійдуть всі питання і пропозиції.
Як уже розповідав PR.UA, у багатьох містах України - Львові, Краматорську, Києві, Вінниці та інших ціну на квиток для проїзду підняли ще місяць тому. Ця міра вимушена, але вона допоможе зберегти те, що було досягнуто в Маріуполі за 5 років в сфері громадського транспорту. Багато з нас вже звикли їздити в салонах великих автобусів і тролейбусів з кондиціонерами, забуваючи про дику тисняву в запорошених маршрутках. Більш того, в місті мають намір і далі розвивати транспортну інфраструктуру.
Про результати реалізації стратегії розвитку транспорту та подальші плани розповів директор департаменту транспорту і зв'язку міськради Василь Клат.
Він нагадав про те, що в 2016 році влада прийняла трамвайно-тролейбусне управління з повністю зношеним рухомим складом - з дверима, що відвалюються в трамваях, старими тролейбусами без кондиціонерів, з протікаючими під час дощів дахами. У тролейбусному парку було всього 6 машин в більш-менш нормальному стані. Автобусів практично не було, крім 8-ми подарованих місту Групою Метінвест.
«В результаті розробки довгострокової стратегії розвитку міста і трансформації транспортної моделі нам вдалося суттєво змінити ситуацію з громадським транспортом, - розповів Василь Клат. - Сьогодні ми маємо оновлений автобусний парк - 100 сучасних автобусів, 89 нових тролейбусів і 60 оновлених трамваїв».
Досягти цього вдалося завдяки системному підходу до реалізації стратегії розвитку транспорту. Протягом 2016-2018 років було зроблено перше транспортне заміщення, що дозволило оновити трамвайний парк і за гроші міського і обласного бюджетів придбати 29 сучасних автобусів. Також завдяки підтримці європейських партнерів були придбані нові тролейбуси.
Далі були впроваджені два інвестиційні проекти з оновлення автобусного і тролейбусного парків на суму 30 мільйонів євро. Були придбані сучасні 64 автобуса і 72 тролейбуси.
Згідно наміченої і реалізованої стратегії в Маріуполі частка комунального транспорту склала 80%, на приватний транспорт припадає 20%. В даний час 85% комунального транспорту пристосовано для перевезення людей з інвалідністю.
Крім того, була проведена робота по діджілізаціі - створено сучасний диспетчерський пункт, кожна одиниця транспорту обладнана системою GPS-навігації, встановлені і продовжують встановлюватися електронні табло на зупинках у всіх районах міста. Впровадження електронного обладнання дозволило чітко планувати розклад руху транспорту. Розроблена сучасна транспортна модель, оптимізована маршрутна мережа, створені нові схеми руху автобусів і тролейбусів.
«Подальший розвиток транспорту неможливий без розробки нових стратегічних планів, - зазначив Василь Клат. - Над цим ми зараз працюємо спільно з депутатами, жителями міста, з усіма департаментами міськради. Одне з основних стратегічних рішень - продовження реконструкції депо ТТУ, що дозволить поліпшити обслуговування населення, якісно експлуатувати тролейбуси і автобуси».
Якщо раніше, як він зауважив, в депо працювали 1,2 - 1,3 тисячі чоловік, то зараз створені близько 2 тисяч робочих місць. Співробітники захищені соцпакетом, забезпечені стабільною зарплатою.
За словами керівника департаменту транспорту і зв'язку, сьогодні нового транспорту для Маріуполя все ще недостатньо. Крім того, згідно з прийнятою міською програмою «Місто без околиць» всі віддалені міські території повинні бути забезпечені новим транспортом.
«Тому вже зараз, на першому етапі реалізації Стратегії розвитку Маріуполя-2030 ми розуміємо, що необхідно, як мінімум, передбачити збільшення кількості транспорту на 30%, - підкреслив Василь Клат. - Зараз спільно з усіма департаментами проводиться розрахунок фінансових і технічних можливостей міста».
Він розповів, що експлуатувати електротранспорт неможливо без якісної інфраструктури. Зробленого за 5 років в цьому напрямку поки недостатньо. Тому потрібна велика робота з капітального ремонту контактної мережі, а це більше 78 кілометрів, близько 30 кілометрів трамвайного полотна і майже 20 кілометрів кабельних ліній. Необхідно замінити близько 500 опор контактної мережі. Також на балансі ТТУ 20 тягових підстанцій, які побудовані ще в 70-80 роки минулого століття. Їх необхідно міняти.
Одним з основних заходів щодо розвитку трамвайного транспорту повинна стати реконструкція самого популярного в місті маршруту № 10. Зараз ведеться робота з підготовки проектно-кошторисної документації на його реконструкцію. У проект закладається повна заміна трамвайного полотна, контактної мережі і її опор. Оптимізація роботи і реконструкція дозволять збільшити частку трамваїв і тролейбусів в системі транспортного руху - в сумі на них зараз доводиться 50%, решта 50% припадає на автобуси.
Василь Клат зазначив, що в лютому 2020 року, до введення обмежувальних заходів через пандемію коронавіруса, перевезення пасажирів виконувалася на 100%. З введенням карантинних обмежень в транспорті вони впали до 30%.
Багато співробітників підприємств і установ перейшли на віддалений режим роботи, а учні - на дистанційне навчання. В результаті ТТУ і автоперевізники залишилися без доходів. Міській владі довелося застосовувати нестандартні рішення, щоб оптимізувати фінансові витрати. І тільки цього літа вдалося збільшити перевезення пасажирів до 84%.
І період карантину буде продовжений ще на півтора року. Крім того, система віддаленого режиму роботи може залишитися на частини підприємств і установ та після скасування обмежень. А це - втрати в пасажиропотоку.
Про складну ситуацію в ТТУ розповів його керівник Віталій Донєв.
Для того, щоб далі розвивати підприємство необхідний кваліфікований персонал. Це передбачає гідну зарплату. Фонд оплати праці у витратах ТТУ, за його словами, становить 62%.
«Сьогодні ми відчуваємо дефіцит в робочих кадрах - не вистачає водіїв і кондукторів. На підприємстві проводяться курси для навчання водіїв тролейбусів і трамваїв, а шоферів автобусів набирають на конкурсній основі. В даний час, незважаючи на те, що в ТТУ працює багато кваліфікованих фахівців, для скорочення інтервалів в графіку і посилення роботи транспорту в цьому році потрібно прийняти на роботу ще 86 осіб», - розповів він.
Як визнав Віталій Донєв, сьогодні немає фінансової можливості оплачувати працю персоналу на належному рівні. Однак зарплату необхідно збільшувати.
Що стосується витрат підприємства, то з січня зросла вартість палива на 44%, значно підвищилися ціни на шини - в 2019 році «перевзути» автобус можна було за 25 тисяч гривень, в цьому - за 49 тисяч. А для забезпечення роботи транспорту підприємству необхідно щорічно купувати тисячі шин. Також зросли витрати на енергоносії, запчастини.
«Ми провели всі розрахунки по економічно обґрунтованому тарифу, - продовжив Віталій Донев. - Ці розрахунки проводилися на підставі затверджених міністерством інфраструктури України законодавчих документів».
В розрахований тариф увійшли витрати на енергоносії, ремонти інфраструктури та рухомого складу, зарплати.
«За результатами ми бачимо, що поточний тариф, враховуючи нинішні витрати підприємства, по електротранспорту складає 21 гривню, по автотранспорту - 12,74 гривні. Ми пропонуємо підвищити вартість проїзду в трамваях до 9 гривень, в тролейбусах і автобусах до 10 гривень. Різницю між розрахунковими і пропонованими тарифами компенсує місто», - зазначив керівник ТТУ.
Знизити маріупольцям витрати на транспорт дозволить проїзний квиток. У Маріуполі він є найдешевшим по Україні. ТТУ пропонує проїзний квиток на всі види транспорту за ціною 450 гривень, а для студентів і школярів - 225 гривень. В інших містах проїзні коштують від 500 до 650 гривень, в столиці - більше тисячі гривень.
Директор департаменту транспорту і зв'язку міськради Василь Клат зазначив, що ситуація у приватних автоперевізників аналогічна. Значно зросли ціни на паливо, запчастини, капітальні ремонти. Разом з тим, як він зауважив, сьогодні маршрутки інтегровані в транспортну систему міста, їх частка становить 20%.
Приватні підприємці не мають можливості, як місто, вкладати значні кошти у власний розвиток. За наданими приватними перевізниками розрахунками економічно обгрунтований тариф на проїзд в маршрутках сьогодні становить 10,69 гривні. Однак в них закладена мінімальна зарплата.
Реальний тариф може скласти, за словами Василя Клата, близько 12 гривень. Маршрутні таксі, як і комунальний транспорт, зобов'язуються перевозити безкоштовно пасажирів пільгових категорій. Для цього зараз розробляється система компенсації витрат автоперевізникам з розрахунку - 4 пасажири пільгової категорії, але фактично перевозити безкоштовно будуть всіх.
Світлина Аліни Комарової
14 липня 2022
25 березня 2022
Цей сайт використовує cookies, як власні, так і від третіх осіб. Використовуючи цей сайт, ви даєте згоду на використання cookies
Я згоден (на)