У Маріуполі втрачена цілісність мозаїки роботи видатного монументаліста Леля Кузьмінкова.
Панно «Зірка», що знаходиться на покинутому корпусі радгоспу в Кам'янську, втратило фрагмент композиції. Процес руйнування триває деякий час.
Про це pr.ua повідомив маріупольський краєзнавець і автор книги «Всі відтінки маріупольських мозаїк» Іван Станіславський. Образно він називає панно площею в 50 кв. метрів зіркою, яка падає, і зазначає, що це наймолодша в Маріуполі мозаїка.
«У цьому році обрушився великий бічний фрагмент панно «Зірка», де була зображена рука жінки, що підтримує зірку. Загальна площа втрат приблизно 15-20%. Цей шматок впав на землю і розбився на більш дрібні деталі. Ця мозаїка є маловідомою монументальною роботою в Маріуполі. І вона продовжує руйнуватися», — розповів Іван Станіславський.
Так, за його словами, найнебезпечніша частина зламу звернена вгору і знизу її не видно. Саме на цю ділянку зверху потрапляє вода, відокремлюючи панно від порожньої будівлі.
Ще в лютому разом з журналістами pr.ua краєзнавець бачив це панно з цілісною композицією. Уже тоді фрагмент, який обрушився сьогодні, загрозливо нависав над землею.
«Мозаїка в такому стані, що може завалитися в будь-який момент. Кожне температурне коливання може стати останнім. Цей процес прогресує, багато що залежить від погоди: морози, ожеледь, відтавання, перепади температури з кожним днем наближають її до краху. Вага цієї мозаїки може досягати 2-3 тонн», — прогнозував тоді Іван Станіславський.
Нагадаємо, що панно з веселкою або «Зірку» у 1987 році створили майстри Лель Кузьмінков і Ананій Касьяненко зі смальти із застосуванням граніту та керамічної плитки. Робота над цим полотном стала завершенням епохи монументального мистецтва в Маріуполі, яка тривала 24 роки. Тільки ескіз подібного панно, виконаний майстром з великим ім'ям, членом НСХ та з великою творчою спадщиною, сьогодні може коштувати кілька тисяч євро.
«Так само відбувається і з «Підкорювачами космосу». Тепер такою, якою повинна бути «Зірка», вона існує тільки на фото. Ці роботи, що є творами професійних художників, складають культурний і потенційний матеріальний капітал, який ми бездарно втрачаємо», — додав Іван Станіславський.
Також pr.ua повідомляв, що маріупольці переконали власника зберегти старовинні двері початку ХХ століття.
Фото Івана Станіславського