У Маріуполі працює компанія Make be cool. Команда займається розробкою інтернет-магазинів та додатків для них.
Клієнтів маріупольські IT-фахівці знаходять у США, Великій Британії та Європі. Про те, як побудувати кар'єру з нуля, і що дасть розвиток IT-сфери нашому місту, розповів засновник компанії Make be cool, керівник IT-кластера Маріуполя Андрій Гадашевич.
Засновник компанії Make be cool та керівник IT-кластера Андрій Гадашевич
«Все починали три ентузіасти»
У 14 років у Андрія з'явився перший комп'ютер. І якщо сучасним дітям купівля гаджетів видається звичною, то раніше для багатьох підлітків це було чи не головною подією у житті. Принаймні у долі Андрія це вирішило багато. Школяр, який захоплювався математикою та інформатикою, зрозумів, чим хоче займатися у житті.
«Мені подобалися комп'ютери, цікаво було працювати на них. Свій шлях розпочав із програмування, вступив на спеціальність «Інформатика та прикладна математика» до Приазовського державного технічного університету», - згадує він.
IT-фахівець працював у різних командах – пробував себе у ролі розробника, системного адміністратора. Але ще зі шкільних часів мріяв про власну компанію. Поступово ідеї зріли. Андрій розумів, що має профільні знання, але не знає, як будувати бізнес.
«Тому все зароджувалося як самозайнятість, – говорить він. – Я готував проєкти для клієнтів, потім підключав інших спеціалістів. Усе починали три ентузіасти».
Під час роботи Андрій приділяв велику увагу саморозвитку, вивчав основи підприємництва. «Навчання, курси, книги - тільки після цього все почало виходити», - пояснює він.
Головне – бажання та здібності
Ще одним квестом на початку шляху був пошук відповідних співробітників у Маріуполі. Тоді (а компанію заснували у 2010 році) IT-ринку у місті практично не було. Початківців доводилося вчити з нуля.
«Ми були, по суті, освітнім центром, – згадує Андрій. – Якщо розробники ще приходили з університетів, то менеджерів із проєктів, з продажу в IT найняти було неможливо. Фахівці навчалися у нас. Зараз більшість IT-сфери міста – вихідці з нашої команди».
Сьогодні у Make be cool працює близько 40 співробітників. І тоді, і зараз головним для компанії залишається людський фактор. У новачка має бути бажання вчитися, рости, працювати у команді. Колектив переважно молодий – до 35 років. Після початку пандемії географія розширилася, компанія почала працювати віддалено та залучати фахівців з інших міст.
Розвивати не лише компанію, а й місто
У багатьох читачів виникне питання – чому, працюючи в такій перспективній сфері, Андрій залишився жити в Маріуполі? Не секрет, що багато IT-фахівців їдуть до столиці або за кордон. Засновник компанії пояснює: йому було важливо створювати можливості, а не їхати по них.
«Не потрібно переїжджати до Кремнієвої долини, її треба будувати тут, - вважає Андрій Гадашевич. – Маріуполь – дуже комфортне місто для життя, воно змінюється на очах. І нам цікаво брати участь у цих змінах».
Зіткнувшись із кадровими проблемами у бізнесі, він зрозумів: ті ж виклики стоять перед усіма IT-компаніями. Їх треба вирішувати спільно. Розпочалася робота над створенням IT-кластера, який офіційно відкрився у 2019 році. Він об'єднав понад 20 IT-компаній, що працюють у Маріуполі та за його межами.
«Ми відчували кадровий голод, був великий відтік фахівців, велика конкуренція на ринку праці. Цю проблему треба було вирішувати разом – працювати з університетами, курсами, вирощувати кадри власними зусиллями», – згадує Андрій.
Кластер почав співпрацювати з USAID, у Маріуполі відбулася перша велика IT-конференція. Наразі основне завдання об'єднання – розвивати IT-бізнес у регіоні, залучати консалтингові компанії та консультантів, які навчають співробітників, діляться досвідом, як керувати бізнесом, вибудовувати різні процеси. У вересні у місті пройшов IT-Weekend – масштабна конференція для представників IT.
«Було багато цікавих спікерів із топових компаній України. Один із них – Валерій Красовський, він керує третьою за величиною IT-сервісною компанією у нашій країні. Також приїжджали учасники з Бердянська, Краматорська, Запоріжжя», - згадує Андрій.
Стратегії розвитку IT у Маріуполі
Зараз у планах керівників ІТ-кластера організувати програму для студентів, щоб вони могли проходити практику в компаніях – не для галочки, а заради досвіду. Також Андрій планує продовжувати розвивати місцевий IT-бізнес, залучати консалтингові компанії, інвестиції, працювати з потенційними стартапами.
Чому Маріуполю потрібний IT, а IT потрібний Маріуполь?
«Бо це індустрія, що швидко зростає та приваблює фінанси, нових людей. Цим цікаво займатися і від цього можна швидко отримати результат у плані макроекономіки. Буде велика віддача для міста та країни, – одразу відповідає Андрій. – У нас кілька стратегій розвитку IT у Маріуполі: залучення до міста великих компаній, розвиток локальних проєктів. Маріуполь росте в ІТ-сфері великими темпами. Наразі ми не такі помітні, як Львів, Одеса, Харків чи Київ, але у нашому місті великий потенціал. Я думаю, що незабаром ми конкуруватимемо з цими містами».
Для цього важливо залишати у місті більше талановитої, миследумної та креативної молоді. Це спільне завдання муніципалітету та бізнесу: від припливу молодих кадрів виграють усі.
«Місто багато робить для того, щоб це ставало реальністю. Усі бачать, як змінюється Маріуполь, тут стає все цікавіше та комфортніше жити. Ще один важливий фактор – конкурентна зарплата, яка утримуватиме працівників тут», - ділиться думками Андрій Гадашевич.
Тоді ми зможемо говорити про «Маріупольську ІТ-долину». Принаймні наш герой бачить у цьому майбутнє. Він розмірковує:
«Ми маємо можливість отримувати інвестиції в Україні та за кордоном. Це виклик. Для досягнення мети є інфраструктура, цікаві локації, гарне комфортне місто біля моря. Навіщо кудись їхати, якщо можна залучити всіх до себе?»
Нагадаємо, раніше повідомлялося, стартаперам Маріуполя пропонують до 15 тисяч доларів інвестицій.