Багато маріупольців мріють відкрити свій бізнес, але не знають, з чого почати.
Деякі мають ідею та навички для її застосування, але не вистачає бізнес-знань, хтось ще не визначився зі сферою, а інші шукають фінансування для реалізації своєї мрії. Pr.ua зібрав інформацію про грантові програми, конкурси та навчальні проєкти, які доступні в нашому регіоні. Розповідаємо, як взяти в них участь та які умови відбору.
Місцеві та міжнародні
Виконавчий директор Маріупольського міського центру підтримки та розвитку малого та середнього бізнесу Дмитро Дресвянніков розповідає – у нашому регіоні є і міські, і обласні програми для підприємців, та можливість виграти грант від міжнародних організацій.
Про один із конкурсів Маріупольської міськради вже писав pr.ua - він передбачає гранти для підприємців-початківців, термін реєстрації яких не перевищує одного року. Програма з відбору проєктів новостворених мікро та малих підприємств та фізичних осіб-підприємців м. Маріуполь для фінансування на безповоротній основі реалізується не перший рік. Наприклад, одним із таких проєктів став "Маріупольський торт" - його авторка Олена Фоменко взяла участь і перемогла у програмі.
Розмір фінансування для підприємців – 250 000 грн. Програма передбачає співфінансування від учасників – 30%. Важливо враховувати, що конкурс відбувається для підприємців певних видів діяльності. Перелік сфер дуже великий, з ним варто ознайомитися на сайті міської ради в розділі "Економіка" (Фінансова підтримка та гранти). Наприклад, на участь може претендувати бізнес у сфері машинобудування, переробки сільськогосподарської продукції, виробництва продуктів харчування, розвитку туризму, спортивної індустрії, виробництва швейних виробів та взуття тощо.
"Ця програма проходить на постійній основі, - говорить Дмитро Дресвянніков. - Зараз підбиваються підсумки конкурсу, який був оголошений у грудні. Після цього оголосять новий, інформацію опублікують на сайті міської ради".
Також для мешканців працює програма "Бізнес-бренд Маріуполь". Вона покликана не лише допомогти маріупольцям відкрити свою справу, але й зробити так, щоб про маріупольські бренди дізнавалися за межами міста. У цій програмі підприємець може отримати 1 млн грн та обмежень щодо сфер діяльності немає. Але й умови вимагають від учасників відповідальності: бізнесмен за три роки має створити маріупольський бренд, розробити франшизу та продати її.
"Так місто стимулює до створення власних брендів, які були б відомі не лише у Маріуполі та Донецькій області, а й у всій Україні. Вона діє на постійній основі, наступного разу заявки прийматимуться у травні, а у червні відбудеться конкурс", - говорить виконавчий директор Маріупольського міського центру підтримки та розвитку малого та середнього бізнесу.
Ще одна програма, про яку чули мешканці нашого регіону – "Український донецький куркуль". Багато підприємців отримали підтримку в рамках цього проєкту. Чи продовжиться він?
"Ця програма передбачала фінансування до півмільйона. У нас є інформація, що цього року програма переформатується і сума підтримки складатиме вже 1 млн грн", - говорить Дмитро Дресвянніков.
Конкурс поки що не оголошували, але раніше програма передбачала 25% співфінансування від учасників. Критеріїв щодо терміну реєстрації підприємців немає.
100 000 доларів – на бізнес
Також бізнесмени-початківці беруть участь у міжнародних грантових програмах. Їх багато – допомогу надає і Програма розвитку ООН в Україні (ПРООН), і Агентство США з міжнародного розвитку (USAID) і інші організації.
"Зараз оголошено конкурс від Данської ради з прав біженців - вони можуть виділити суму до 100 000 доларів, - розповідає Дмитро Дресвянніков. - Головна умова - співфінансування у розмірі 50%, але воно може бути як у грошовій, так і негрошовій формі. Якщо у підприємця є приміщення, автомобіль, земля на цю суму, він також може брати участь".
Ще одна умова – бізнесмен повинен взаємодіяти з приватними домогосподарствами, щоб вигода була не тільки у нього, а й у людей, з якими він співпрацює.
"Найпростіший приклад – підприємець у селі може відкрити пункт прийому молока та приймати молоко у дрібних виробників, у яких одна-дві корови. Сфери у конкурсі не обмежені, але головне – взаємодія з населенням", - пояснює виконавчий директор.
Насамперед – навчання
Щоб брати участь у перерахованих вище програмах, потрібно мати базові знання: як скласти бізнес-план, представити проєкт журі, яку групу оподаткування вибрати, як просунути свій бренд? Відповіді на всі ці питання можна отримати під час навчання, яке пропонують у Маріупольському міському центрі підтримки та розвитку малого та середнього бізнесу
Там працює дві освітні програми. Перша – Маріупольська школа підприємництва, що триває для учасників два місяці. Під час кожного набору ментори проводять для підприємців-початківців тренінги та допомагають доопрацювати проєкт.
"Записатися до школи можна через сайт, соцмережі, телефон, прийти особисто. У нас завжди набір на дві школи вперед, тому чим раніше людина запишеться, тим швидше пройде навчання", - говорить Дмитро Дресвянніков.
Також навесні розпочнеться відбір на бізнес-інкубатор. Це програма не для всіх охочих – у центрі оберуть наймотивованіших підприємців, які справді хочуть здобути знання та докладають зусиль до реалізації свого проєкту. Сфери бізнесу не обмежені, проєкт триватиме чотири місяці. Спочатку всі учасники пройдуть навчання з маркетингу, фінансового планування, побудови команди. Після цього їх розділять на групи, за кожною з яких буде закріплено ментора – одного з маріупольських підприємців. Найкращий підприємець отримає 3000 євро. Грант на реалізацію інкубатора центр отримав від компанії Finance in Motion.
Програми для молодих лідерів
Також проєкти для підприємців-початківців, молодих лідерів, студентів та школярів, які ще тільки замислюються про кар'єру, реалізують у громадській організації "Маріупольський союз молоді".
"У нас уже пройшли чотири хвилі проєкту для молодих підприємців Skills Lab. Його реалізує громадська організація "Рада жінок Донеччини" у рамках Програми ООН з відновлення та побудови миру, а ми виступаємо як один із партнерів", - розповідає співробітниця Маріупольського союзу молоді Олександра Куліченко.
Минулого разу проєкт охопив Маріуполь, Бердянськ, Мелітополь та інші міста, розташовані на березі Азовського моря.
"У програмі Skills Lab було вісім навчальних блоків, у тому числі: бюджетування, основи оподаткування, юридичні питання, маркетинг, smm, бізнес-планування, відкриття ФОП. Також учасників консультували ментори, та за результатами навчання вони захищали бізнес-плани", - говорить Олександра.
Важливо відзначити, що ця програма передбачає навчання, а не видачу грантів. Але за підсумками курсу випускникам допомагали знайти грантові програми, в яких можна було б отримати фінансування.
А два тижні тому для молодих активістів та активісток розпочалася програма Skills Lab: Local Leaders, яку реалізує громадська організація "Рада жінок Донеччини" у партнерстві з Маріупольським союзом молоді у рамках Програми ООН з відновлення та побудови миру. Молодь Донбасу вже вивчає все, що стосується роботи місцевого самоврядування та локальних ініціатив. Триває набір у Херсонській, Запорізькій та Луганській областях.
"Після навчання п'ять найкращих учасників відправляться в іншу область і зможуть безоплатно стажуватися в громадській організації чи органах самоврядування. Наприклад, із нашої області поїдуть до Херсонської", - розповідає Олександра.
Наразі у Маріупольському союзі молоді за сприяння Проєкту USAID "Економічна підтримка Східної України" діє програма "Відкриті можливості для всіх", в рамках якої молодь може отримати знання та навички, необхідні для успішного працевлаштування. Учасники вже пройшли навчальні тренінги, а тепер можуть отримати психологічні та кар'єрні консультації. Вони підказують, яку професію вибрати, як розкрити свої таланти та створити кар'єрний план.