До сих пір повноваження Маріупольської районної державної адміністрації, як і всіх інших, новостворених в рамках адміністративно-територіальної реформи в Україні, не були чітко врегульовані законодавством. А це важливо ще й тому, що їх робота і функціонал будуть істотно відрізнятися від старих РДА, оскільки основний обсяг повноважень передано на рівень сільських, селищних і міських об'єднаних територіальних громад.
Саме цим продиктована актуальність нового законопроєкту, прийнятого парламентом 4 березня в першому читанні, передає PR.UA.
Законопроєкт створює правове поле і структурує повноваження обласних та районних державних адміністрацій. Серед новел: Президент України призначатиме голів ОДА за результатами конкурсу, а голів РДА - з кадрового резерву.
Що стосується діяльності Маріупольської РДА, як і всіх інших, то вона повинна базуватися на принципах верховенства права, законності, прозорості, єдності державної політики, децентралізації, підконтрольності, ефективності та сталого розвитку.
Повноваження і завдання розподілені в межах трьох ключових напрямків:
* Координація територіальних підрозділів центральних органів виконавчої влади;
* Забезпечення законності в діяльності органів і посадових осіб місцевого самоврядування;
* Виконання окремих повноважень органів місцевого самоврядування.
Голови місцевих державних адміністрацій з 1 січня 2022 року стають державними службовцями, на яких поширюються всі заборони і обмеження, а також права та обов'язки, передбачені законодавством.
Впроваджується принцип ротації, за якою повноваження голів РДА припиняються після закінчення трирічного терміну їх діяльності в межах одного району з можливістю подальшого переведення в іншу адміністративно-територіальну одиницю України.
Створюється багаторівнева система по забезпеченню законності в діяльності органів і посадових осіб місцевого самоврядування. Вона передбачає, що акти сільських, селищних, міських рад та їх голів є предметом аналізу на відповідність Конституції і законам України районними державними адміністраціями.
Так же само акти районних рад - предмет аналізу для обласних державних адміністрацій. Акти обласних рад - предмет аналізу для центральних органів виконавчої влади.
При наявності підстав РДА може звернутися до міської, селищної або сільської ради, їх посадової особи з вимогою про усунення порушень Конституції або законів України. А при відсутності реакції з їхнього боку - звернутися до суду з позовом про визнання відповідного акта незаконним і його скасування повністю або частково. Такі ж повноваження має ОДА по відношенню до районних рад та центральні органи влади - щодо обласних рад.
Проєкту Закону «Про внесення змін до Закону України «Про місцеві державні адміністрації» та деяких інших законодавчих актів України щодо реформування територіальної організації виконавчої влади в Україні» належить пройти друге читання.