Остання газета "Приазовський робочий" від 23 лютого 2022

01кві'25

вівторок

Електронний лікарняний: що робити маріупольцям, якщо у системі помилки

Альбіна Баркова
10лис'21 10:34

Паперові лікарняні листи все ще дозволено видавати – якщо не вдалося сформувати електронний через технічні неполадки

На електронні лікарняні листи в Україні повністю перейшли з 1 жовтня, а у тестовому режимі їх почали видавати ще на початку липня. Однак на шляху переходу від паперових документів до цифрових досі виникають труднощі – як для медиків, які їх видають, так і для їхніх пацієнтів. Розкажемо, як діяти, якщо система дає збій.

Без штампів та бланків легше?

Про те, як відбувається виписка електронного лікарняного, «Приазовський робочий» уже розповідав. Нагадаємо, електронний медичний висновок про тимчасову непрацездатність лікар складає, засвідчує своїм цифровим підписом, після чого документ автоматично відправляється до Реєстру Пенсійного фонду України. На мобільний телефон пацієнта надійде SMS-повідомлення із 16-значним кодом. Закривається електронний лікарняний лист автоматично, а для продовження потрібен повторний огляд лікаря.

Паперові лікарняні листи все ще можна видавати – якщо не вдалося сформувати електронний через технічні неполадки. Наскільки це складно виявилося практично, на власному досвіді переконалася авторка цього матеріалу. Вимагати оформлення паперового лікарняного замість електронного довелося місяць. Причиною став збій системи – усі дані зникли, а бланк аркуша непрацездатності було «розірвано», про що лікарі не повідомили пацієнтів. Щоб домогтися вирішення проблеми та отримати лікарняний лист, знадобилося чимало часу, сил і нервів.

Декларація у мене укладена з одним із лікарів-терапевтів у центрі первинної медико-санітарної допомоги №4. Наприкінці вересня у мене піднялася висока температура. Збивши її, поїхала до лікаря відкривати лікарняний. Коли потрапила до кабінету, дізналася, що з того дня мій терапевт теж пішов на лікарняний. Медсестра відкрила мені лікарняний листок до 30 вересня і відпустила додому. За кілька годин на телефон надійшло повідомлення з підтвердженням лікарняного та 16-значним номером. Лікар, який перебував на лікарняному, якому я телефонувала проконсультуватися, призначив мені ліки і за продовженням бюлетеня порадив звертатися до чергового лікаря в телефонному режимі. Не розписуватиму, скільки зусиль забрало знайти номер його телефону, але мені вдалося продовжити лікарняний дистанційно. Проте, як з'ясувалося пізніше, саме в цей день у технічній базі стався збій і бланк із моїм лікарняним було «розірвано».

Про проблему з документом дізналася від нашого менеджера з персоналу, який не знайшов у базі мій лікарняний лист. Декілька тижнів пройшли в нескінченних чергах і марних спробах дізнатися, як виправити ситуацію. Звернення до директора центру первинної медико-санітарної допомоги також не допомогло. Зрозуміло, що кількість хворих значно зросла і навантаження на лікарів збільшилось у кілька разів, але отримати лікарняний мені було вкрай необхідно.

Електронний зник, на паперовий – немає бланків

Вирішити проблему допоміг дзвінок до Урядового контакт-центру, а саме на гарячу лінію за телефоном 15-45. Звернулась я туди 18 жовтня та пояснила оператору свою проблему, після чого моє звернення було зареєстроване. Вже 21 жовтня у поліклініці зібралася лікарсько-консультаційна комісія (ЛКК), де документально підтвердили, що з технічних причин оформити електронний лікарняний не вдалося та необхідно видати паперовий. Однак і тут стався конфуз – бланків для паперових аркушів непрацездатності в поліклініці не виявилося і видати мій довгоочікуваний лікарняний лист старого зразка мені змогли лише 25 жовтня.

«Видача паперового лікарняного справді можлива лише через лікарсько-консультаційну комісію. Процедуру настільки ускладнили для того, щоб отриманням лікарняних старого зразка не зловживали та могли отримувати його лише у крайніх випадках», – наголосив директор департаменту охорони здоров'я Маріупольської міської ради Андрій Ремпель.

Це приклад лише однієї ситуації. З аналогічними труднощами стикається багато хто: то лікар не може внести дані, тому що система «зависла», то не може його продовжити, то роботодавець не бачить у базі сам лікарняний листок. Окрема тема – затримки із виплатою лікарняних.

Відмова від паперового документообігу має полегшити життя і заощадити час, але на практиці так виходить не завжди
У чому причина таких частих збоїв і хто винен? Лікарі стверджують: проблема у медичній інформаційній системі (МІС), яку використовують усі центри первинної медико-санітарної допомоги у Маріуполі. У тих установах, де МІС від іншого розробника, з оформленням електронних лікарняних труднощі виникають набагато рідше.

Андрій Ремпель визнає: видача електронних лікарняних може відбуватися з деякими нюансами: «Сьогодні в системі е-лікарняних трапляються збої. Головна проблема – в основному компоненті медичної інформаційної системи: він слабкий. Ми неодноразово зверталися до розробника системи і через Маріупольську міську раду, і через Асоціацію міст України, щоб він упорядкував роботу системи та зробив її справною. Зараз нам залишається лише чекати, але поки що, на жаль, вона працює дуже погано».
Тільки пацієнтам від цього не легше. За словами директора департаменту охорони здоров'я, якщо ви опинилися в подібній ситуації, насамперед необхідно звертатися безпосередньо до директора ЦПМСД: «Сьогодні дуже багато людей при виникненні найменшої проблеми надсилають звернення до міської ради чи урядової гарячої лінії. При цьому навіть не спробувавши звернутися до головного лікаря і не залишивши йому заяви на розгляд. Хоча це могло б набагато прискорити розв’язання проблеми».


Світлина з відкритих джерел


Цей сайт використовує cookies, як власні, так і від третіх осіб. Використовуючи цей сайт, ви даєте згоду на використання cookies

Я згоден (на)