Саме наше місто отримало звання Великої культурної столиці. Біля Азовського моря проходять всеукраїнські фестивалі, ремонтуються й отримують нове життя занедбані будівлі та міські простори. Щороку список must see в Маріуполі зростає. Пірс, «Веселка», площа Свободи. Ще недавно це були просто проєкти, такі ж, як зараз ремонт набережних, аквапарк, маріупольський Діснейленд.
Які фестивалі та свята чекають на нас, як просувається реалізація туристичних проєктів? Про це в прес-клубі «Приазовського робочого» розповіла директорка комунального підприємства m.EHUB Марія Сльота. Насичене літо, День міста, Новий рік - попереду в маріупольців багато цікавого.
- Марія, зараз туризм у нашому місті розвивається дуже активно, це важко не помітити. Розкажіть, яке значення набуває туристична складова в стратегії міста? Маріуполь і правда буде робити ставку на туризм? Що це дасть громаді?
- Правда. Почнемо з витоків. Я люблю розповідати одну історію, в 2018 році ми відкривали культурно-туристичний центр «Вежа», я вперше вийшла і сказала: «Маріуполь - туристичне місто». На нашу адресу було багато негативу, люди в це не вірили. Та й нам починати було ні з чого - не було екскурсій містом, люди не знали, хто такий Віктор Нільсен. Ми проводили опитування серед городян, і ніхто не міг сказати, скільки місту років. Коли з'явилися перші екскурсії, багато місцевих жителів приходили послухати, тому що вони не знали про своє рідне місто практично нічого. Минуло три роки, і так радісно, що всі говорять: «Маріуполь туристичний!»
Зараз ми на фінальному етапі написання Стратегії Маріуполя - 2030. Це - стратегія мрії. Її головна мета, щоб молодь не виїжджала, люди залишалися в місті. Туризм - один з головних напрямків стратегії, тому що це частина економіки. Аби вона працювала, ми шукали родзинки і магніти, якими можна залучити сюди людей. Розглядається цілий ряд проєктів: і інфраструктурних - ремонт аеропорту, доріг, поліпшення залізничного сполучення, і створення нових місць відпочинку - реконструкції набережних, будівництво Меріленда. Головний наш магніт - це, звичайно, море. Тому саме на ремонт пляжів буде робитися наголос. Вже зараз йде реконструкція лівобережної набережної, далі почнеться ремонт Піщаного, а потім - центральної. Я думаю, коли вони будуть впорядковані, активізується бізнес: почнуть з'являтися кафе, готелі, ресторани. Мета - щоб гості забирали з собою позитивні враження.
- Під час пандемії внутрішній туризм став популярнішим. До Маріуполя приїжджають люди з інших міст?
- Ми співпрацюємо з турагентством з Києва, розробили тур до Маріуполя на два дні, за ним вже були запити. І, судячи зі звітності в «Вежі», кожен день у туристичний центр приходять мандрівники з інших міст, запитують, куди піти, дізнаються інформацію про місто. Ми проводимо для них індивідуальні екскурсії. Нещодавно приїжджали люди зі Львова, Тернополя, Києва, Запоріжжя. «Вежа» відома по всій країні, нещодавно ми потрапили в топ-10 туристичних центрів України.
- Багато маріупольців встигли побувати на ваших екскурсіях: історичних, поштових, гастрономічних. Які нові туристичні маршрути у нас з'являються? Що в планах?
- Цей рік ми хочемо присвятити масштабним виїзним екскурсіях, вийти за межі міста. Уже регулярно возимо групи туристів на виноробню під Мангуш. Крім цього, плануємо співпрацювати з заповідниками, виїжджати з туристами в природний національний парк «Меотида». Також в опрацюванні екскурсії, присвячені грецькій спадщині та традиціям. Крім цього, в літній сезон актуально рекламувати на узбережжі тури до Маріуполя - люди, які відпочивають у курортних селищах, можуть виїжджати в місто на пару днів, знайомитися з ним, відвідувати заходи.
Активно збираємо групи на морські прогулянки вздовж берега в супроводі екскурсовода. У Маріуполі є підприємці, які катають людей на катері, пробуємо співпрацювати з ними. У майбутньому розглядаємо можливість виходу в Урзуф, Мелекіне, але для цього потрібен спеціальний катер, який розрахований на далекі прогулянки. Ці екскурсії будуть проходити під недавно презентованим туристичним брендом «Колоритне Приазов'я».
- Туристів, які приїжджають в місто, потрібно направляти. Як ви це плануєте робити?
- Ми готуємо проєкт навігації по Маріуполю. Як у всіх туристичних містах, у нас з'являться стели та покажчики в єдиному стилі. Крім карти із зазначенням розташування на них будуть нанесені QR-коди, на які можна навести смартфон і дізнатися інформацію про визначні пам'ятки міста. Біля історичних будинків крім звичайних табличок поставимо оглядові стенди з прозорого пластика з проєкцією зображення, яким будинок був раніше. На залізничному вокзалі встановимо велику стелу з інформацією про ключові місця, які варто відвідати в Маріуполі. Також там буде розташовуватися інфоточка, де можна буде купити карту, отримати відповіді на питання про місто. Зараз ми на фінальному етапі опрацювання туристичної карти міста. Вона з'явиться і в електронному, і в паперовому вигляді, на ній відзначимо цікаві місця та маршрути. Проєкт плануємо реалізувати до вересня.
- Розкажіть, будь ласка, про наступні фестивалі та свята в рамках проєкту «Велика культурна столиця». Що чекає городян?
- Зараз починається активна фаза реалізації цього проєкту, ми провели два заходи, а всього їх 11. Реакція жителів надихає: приємно, наприклад, що, незважаючи на відсутність фудкортів і музики, на «Ніч музеїв» прийшли тисячі людей. Зараз проходить проєкт Post Most. За допомогою національного журі ми вже вибрали 25 художників, які в липні приїдуть до Маріуполя на десять днів. Тут вони будуть писати картини за трьома напрямками: пейзажі, індустріальний Маріуполь і архітектура міста.
Друга частина цього проєкту називається «Мандрівний контейнер». Придбаємо справжній морський контейнер і наповнимо його предметами, які допоможуть жителям інших міст познайомитися з нашим містом. Контейнер подорожуватиме Україною - приїде до Києва, Харкова, Львова, Одеси, Дніпра. Його встановлять на одній з центральних площ. Люди будуть заходити всередину і знайомитися з нашим містом, його історією, поточними проєктами, майбутнім. Одна стіна розповість про минуле міста, на іншій помістимо копії картин художників з видами Маріуполя. Встановимо великий LED-екран, на якому буде онлайн транслюватися шум Азовського моря. Для цього спеціально на пляжі встановлять камеру.
Наприкінці липня пройде книжковий фестиваль Open Book, за ним 6-8 серпня - музичний MRPL City Festival. У кінці серпня жителів чекає багатонаціональний Goby fest. Це фестиваль їжі, до нас приїде команда шеф-кухарів, яка буде готувати нашу азовську рибу, страви місцевої кухні. Спільно з командою ГогольFest проведемо ще два театральних проєкти: IStage і Марафон міжнародних резиденцій. Завершимо програму фестивалем Generation house, приуроченим до Дня літньої людини. Це буде свято на відкритому повітрі.
- Крім фестивалів люди зможуть активно проводити вихідні, гуляти центром - рух у районі драмтеатру буде перекриватися. Розкажіть, як прийшла така ідея?
- У багатьох містах є пішохідний центр, де не їздять автомобілі. Ось і в нас на вихідні рух буде перекриватися від перетину проспекту Миру та проспекту Металургів до Театральної площі. Також перекриємо перехрестя проспекту Миру та вулиці Соборної. Для Маріуполя це буде новий формат «прогулянкових» вихідних. Кожен вікенд буде тематичним - разом з департаментом економіки та Центром підтримки малого та середнього бізнесу будемо проводити маріупольський ярмарок (на момент підготовки статті підприємці подавали заявки на оренду будиночків на фудкорті. - Прим. ред). Щотижня на Театральній площі в будиночках фудкорту можна буде поласувати стравами відповідної тематики. Напрямки різні: «Міський пікнік», «BBQ вихідні», «Хот-чилі ярмарок», Vegan day, «Мексиканське весілля», Cupcakery day, Beer & Burger, «Українське весілля», Wine & Restaurant, «Біля моря». Всього маріупольців чекає 11 гастрономічних вихідних - з початку липня до 12 вересня.
- Попереду багато значущих для Маріуполя та країни свят: День Незалежності, День міста, Новий рік. Відкрийте завісу, які сюрпризи чекають жителів?
- Усіх секретів розкривати не буду, тоді маріупольцям буде нецікаво. У День Незалежності нас чекає яскраве відкриття парку Гурова, це буде дуже гарний парк. Ми побачимо підсвічування дерев, фонтани. Але основний концерт проведемо на площі Свободи, туди вже запросили зірок.
На День міста ми завжди торкаємося важливих тем - говоримо про історію, майбутнє. Цього разу поміркуємо про ідентичність Маріуполя. Також на День міста відкриється відреставрований будинок з годинником на проспекті Миру, а на ньому - незвичайна інсталяція. Є ідеї доповнити годинник яскравим маппінг-шоу - у вечірній час транслювати на стіні лазерну проєкцію, в сюжет якої будуть вплетені історичні постаті Маріуполя та їхні роботи. Як приклад розглядаємо унікальні картини відомого пейзажиста Архипа Куїнджі та мозаїки монументаліста Віктора Арнаутова. На даний момент опрацьовуємо концепцію, йде пошук фінансування, можливо, за рахунок грантів.
Святкування Нового року ми також вже плануємо, але говорити про це поки рано. Скажу одне: в цьому році у нас додається ще одна новорічна локація - оновлений парк Гурова.
- Як просувається реалізація проєкту «Порт культур» - перетворення спаленої будівлі міськуправління міліції в освітній центр? Що він буде включати?
- Це тривалий проєкт, будівлю потрібно прийняти в комунальну власність, вже пройшов архітектурний конкурс, є проєктно-кошторисна документація. У наступному році почнеться ремонт. Всередині буде кілька поверхів, на них - вільні зони, бібліотеки, музейні простори. Там жителі зможуть дізнаватися історію міста, його плани. Поки «Порт культур» працює в діджитал-форматі, з яким можна було ознайомитися на фестивалі «Ніч музеїв».
- А що плануєте робити зі зруйнованою синагогою?
- У цьому питанні ми співпрацюємо з департаментом культурного розвитку. Будівлю вже передали на баланс міста. Є кілька пропозицій щодо її наповнення. Перше - відкрита арт-галерея для проведення перформансів, обговорень. Мені більше подобається друга ідея - законсервувати будівлю, щоб вона не валилася, всередині посадити дерева, плющ, ліани, поставити лавки, вийде затишне місце для городян, де можна відпочити, почитати книгу. Подібний проєкт реалізували в Лондоні, там є зруйнована церква, всередині якої розбили парк. Запропонуємо на розгляд всі ідеї.
- Які ще проєкти хочете реалізувати?
- Мріємо створити цифровий музей імені Архипа Куїнджі, сподіваємося виграти грант від USAID. Такий музей міг би розміститися в Центрі сучасного мистецтва імені Архипа Куїнджі, хочемо наповнити його сучасним обладнанням, лазерними проєкторами. Ідея - оцифрувати картини художника, «оживити» їх. Тут має бути максимально багато інтерактиву. Це буде перший цифровий музей у нашому місті.
- Яка доля мініскульптур, які були встановлені в нашому місті. Чи повернеться в «Приазовський робочий» коваль, якого у нас вкрали, але знайшли - поліція на звернення редакції та m.EHUB відреагувала оперативно. Як вирішувати проблему вандалізму, з якою постійно стикається місто?
- Коваль поки живе в «Вежі», і поки триває судовий процес, віддати ми його не можемо, як тільки він завершиться - повернемо фігурку на місце у «Приазовському робочому». Знаю, щоб захистити мініскульптуру коваля, ваша редакція планує розмістити біля неї камеру та вжити низку заходів безпеки. Інші вкрадені мініскульптури, на жаль, ще не знайшлися. Зараз темі вандалізму приділяється більше уваги, люди засуджують вандалів. Але випадки, на жаль, не припиняються. Коли встановили в «Веселці» новорічних биків, кожен мій день починався з фотозвіту, де і яке вухо зламалося. Не розумію, для чого люди це роблять. Думаю, що потрібно прищеплювати культуру ще з дитячого віку, пояснювати та розповідати. Тільки тоді у нас буде інше суспільство.
До речі, придумали цікаву ідею, пов'язану з биками. Зараз на пірсі стоїть серпневий бичок, за легендою він приїхав підготуватися до фестивалю, подивитися на місто, покликати сюди гостей. На пірсі побував, море подивився, лимонади попив. Тепер бичок-турист буде подорожувати по всьому місту й розповідати про його магніти. Сім'я биків теж підтягнеться.
- І ще, розкажіть, будь ласка, які сувеніри зараз можна привезти з нашого міста? Як ви співпрацюєте з бізнесом у цьому напрямку?
- Ми підтримуємо наших виробників, розвиваємо місцеві бренди. Радує, коли активні маріупольці та бізнес хочуть співпрацювати. Є ідея відкрити сувенірну лавку «Зроблено в Маріуполі», де буде реалізовуватися hand made продукція. Але і зараз у «Вежі» представлені сувеніри, багато з яких зроблено в одному екземплярі: м'які іграшки, глиняні магніти, ручна вишивка, окрему полицю займають мило й свічки, виготовлені вручну майстрами з інвалідністю організації «Повір у себе». І в таких сувенірах дійсно частинка душі Маріуполя.
Світлина Аліни Комарової
В гостях прес-клубу - Марія Сльота. Разом зі своєю командою вона допомагає маріупольцям заново закохатися в рідне місто.
Цей сайт використовує cookies, як власні, так і від третіх осіб. Використовуючи цей сайт, ви даєте згоду на використання cookies
Я згоден (на)