- Сергію Валерійовичу, які висновки були зроблені муніципалітетом щодо ситуації, яку пережило місто в результаті недавніх злив?
- З 30 травня по 16 червня Маріуполь чотири рази накривали зливові дощі, коли місячна норма опадів випадала протягом 10-12 годин і з цим не впоралася зливова система. За попередніми підрахунками, завдані місту збитки склали близько 54 мільйонів гривень; що стосується бізнесу, то до 300 мільйонів гривень.
Природна стихія стала свого роду шоковою терапією. Ми усвідомлюємо, де недопрацювали: перше – це «Маріупольавтодор», друге – це побутове сміття. У Приморському районі, наприклад, сміття з Зінцевої балки, яке роками складували навколишні жителі, забило тюбінг зливової каналізації. Ми діставали його десятками тонн і вивозили на звалище, в тому числі колеса від машин, рибальські мережі й так далі. Була залита площа Луніна і будинки, ключова підстанція в 6 кіловатів, яка живить всі підстанції Приморського району, пробитий кабель, виявилися знеструмленими близько 70 розподільних станцій і Маріупольський морський торговельний порт, який простояв півтори доби без живлення.
Щоб не допустити подібного форс-мажору надалі, міський голова Маріуполя Вадим Бойченко дав команду опрацювати маршрути руху води під час зливи. По кожному з них, де були проблеми, ми пройшлися ногами, зафіксували всі ділянки, де можливий прорив води, а також ті, де жителі складують сміття. Є розуміння, що необхідно зробити, в першу чергу – систематичне очищення тюбінгів і зливових труб, установка нових лотків і решіток. Ми розробляємо проєктні рішення, додаємо необхідну кількість і, впевнений, тепер з такими зливами зможемо впоратися.
Цей напрямок роботи стане безпосереднім завданням створюваної в місті гідротехнічної служби. Її концепція повинна бути представлена протягом двох найближчих тижнів. Цю службу належить забезпечити, перш за все, фахівцями. Чотири-п'ять людей, які розроблять єдину карту гідротехнічних споруд міста «промалюють» маршрути води, підготують пропозиції про покупку або оренду в інших організацій необхідного обладнання та приладів, в тому числі тих, що можуть проникати в труби та давати оцінку їх стану, забиті вони чи ні.
Не слід ідеалізувати Маріуполь. У нашому місті ще багато проблем. Але ми займаємося їх вирішенням, розвиваємося краще за інші міста в Україні, тому що знаємо, як ефективно і прозоро використовувати кошти міського бюджету і залучати додаткові джерела фінансування.
- Чи перегукується ця робота з реконструкцією каналізаційно-насосних станцій?
- Маріуполь – одне з небагатьох міст в Україні, де системи побутової та дощової каналізації розділені, і це великий плюс для нашого міста: ливнівки не мають ніякого відношення до КНС.
На зливові води ми добудовуємо систему фільтрації – великий проєкт реконструкції станції очищення стічних вод у Клиновій балці, в який вкладено спільно з обласним бюджетом понад 200 мільйонів гривень. Це унікальний для України проєкт, який планується завершити у 2023 році. В результаті зливові води, які скидаються в море, будуть очищатися не тільки від сміття, але і від бактеріальних забруднень. Для системи фільтрації поставляють обладнання наші французькі партнери: в море зможе виходити або чиста вода, або ніяка.
Чому ніяка? Тому що є спільний проєкт з компанією HarvEast, готовою купувати у міста стічні води для поливу сільськогосподарських полів.
- Починаючи з 2016 року, Маріуполь на всіх рівнях центральної влади постійно підіймає питання про необхідність відновлення авіасполучення з містом. Що на сьогодні?
- Світова практика демонструє: судна цивільної авіації можуть літати під контролем військових і є військові технічні рішення, які дозволяють забезпечити високий рівень безпеки цих польотів. Найбільш наочний приклад – головний ізраїльський аеропорт імені Бен-Гуріона в Тель-Авіві, визнаний у світі найбільш захищеним від тероризму. На прикладі ізраїльської системи протиповітряної оборони «Залізний купол» Маріуполь готовий розглядати пропозиції виробників технічних засобів, але, на жаль, в цьому питанні поки немає конструктивного діалогу з Міністерством оборони України – це ключова проблема.
Ми шукаємо будь-яке організаційно-технічне рішення, яке дозволить запустити аеропорт. Перший варіант – під контролем військових. Другий – з використанням військових технічних засобів, аналогічних «Залізному куполу». Третій – ми проєктуємо і реконструюємо аеропорт, чекаємо, коли настане мир, щоб відразу ж запустити авіасполучення. Ми готові навіть на четвертий варіант, якщо військових не влаштовують перші три – на будівництво нового аеропорту за 30 кілометрів від Маріуполя і 70 кілометрах від зони розмежування. Ми знайшли місце: воно розташоване поблизу кордону із Запорізькою областю, поруч з дорогою на Бердянськ, яку зараз будує турецька компанія «Онур». Ми готові будувати із залученням додаткових джерел фінансування. Якщо нам дадуть дозвіл, то через сім місяців буде готовий проєкт будівництва нового аеропорту. Але головне – ми повинні отримати схвалення від міністра оборони.
- А в якому зараз стані старий аеропорт «Маріуполь» і які моменти надихають в перспективі відновлення польотів?
- Починаючи з 2014 року, він майже повністю втратив властивості аеропорту. Потребує капітального ремонту злітно-посадкова смуга: останній борт тут приймався у 2019 році, а зараз зрідка літають військові гелікоптери. Навігаційне обладнання було вивезено. Фактично залишилася тільки будівля. Вартість реконструкції обійдеться приблизно в таку ж суму, як і будівництво нового аеропорту.
Зараз виставили на торги в системі ProZorro саме проєктування аеропорту, яке коштуватиме 8 мільйонів гривень, і ведемо переговори з потенційними проєктантами – київськими підрядниками. В Офісі Президента України Маріуполю кажуть: «Проєктуйте, ми дамо гроші на реконструкцію». Орієнтовна вартість – 1,5 мільярда гривень. На сьогодні аеропорт «Маріуполь» включений до групи 11 українських аеропортів, які заплановані до реконструкції під егідою глави держави. Щотижня ми звітуємо на обласному рівні у просуванні цього проєкту.
Для Маріуполя він надзвичайно важливий ще й тому, що відкриття аеропорту – це маркер миру і розвитку економіки. Якщо аеропорт працює, значить, в місто можна вкладати інвестиції.
- Один з найбільш масштабних проєктів, ініційованих Маріуполем, – будівництво об'їзної дороги з бетонним покриттям. На якій стадії він знаходиться зараз?
- Належить побудувати 43 кілометри бетонної дороги, починаючи від в'їздів в місто з боку Донецька, Запоріжжя, Бердянська, а всередині міста від прохідних металургійних комбінатів імені Ілліча і «Азовсталь» на проспект Нікопольський, вулицю Тополину, частину проспекту Будівельників, бульвар Шевченка, вулиці Купріна і Флотську – до порту з одночасною реконструкцією мостів. Головна мета проєкту – збільшення відвантаження в порту. На сьогодні вона обмежується у зв'язку з необхідністю зупинки руху великовантажних автомобілів влітку в денний час. Будівництво бетонної дороги дозволить зняти цей обмежувач і забезпечити зростання економіки.
Орієнтовна вартість проєкту становить 3,2 мільярда гривень, він фінансується урядом України. Ми підписали договір на проєктування з відомою київською компанією «Трансінжиніринг». У серпні цього року розраховуємо отримати проєкт і до листопада вийти на реалізацію першого етапу дороги. Звідки починати, дасть рекомендації проєктувальник.
Це складний проєкт, в тому числі з точки зору перекриття руху на тих ділянках, які будуть укладатися – аналогічно тому, як це робиться зараз, під час капітального ремонту вулиці Набережної вздовж «Азовсталі». Але ми прекрасно розуміємо, що це шанс, який дається один раз, і його неодмінно потрібно використовувати. Є підтвердження, що фінансування проєкту заплановано на 2022 рік в рамках програми Президента України «Велике будівництво», а будувати дорогу ми будемо два роки.
- Періодично до редакції надходять скарги від читачів на великі інтервали в русі комунального автобуса №24а та деяких інших, переповнені тролейбуси та маршрутки. А як ви оцінюєте впроваджену в Маріуполі транспортну модель?
- Після глобального оновлення міського пасажирського транспорту залишається дефіцит, який становить приблизно 20 одиниць. Ми розуміємо, що деякі з закритих маршрутів насправді дуже потрібні. Знаємо, що, наприклад, маршрути №100 і №201 однозначно потрібно запускати, а для цього необхідно купувати нові автобуси.
Зізнаюся, що COVID-19 і додаткові витрати, з ним пов'язані, минулого року «з'їв» у міського бюджету 10 автобусів і в цьому році «з'їдає» стільки ж. Ми повинні були поставити спарені «гармошки» на центральні проспекти та додати транспорт на ті маршрути, де його не вистачає, на ті ж №24а, 100 і 201. Згодні були запускати на них «маршрутників», але з новим транспортом. Вони до цього виявилися не готові й просили пустити зі старими, убитими машинами, але так вже не буде.
Тому, сподіваємося, що COVID-19 відступить, і ми повернемося до теми закупівлі близько 10 одиниць транспорту на рік. До того ж до Маріуполя в рамках децентралізації додалися нові території ближніх сіл, тепер це також наше місто, а жителі – маріупольці, які повинні бути забезпечені комунальним транспортом або, можливо, з'явиться якісний приватний перевізник.
Транспортна модель показує пасажиропотік, його зміни та необхідність в перестановці транспорту. Зараз ми розробляємо Стратегію-2030, в яку вноситься відкриття нових маршрутів, закупівля необхідного транспорту, в тому числі електробусів.
Ми розуміємо, що техногенне навантаження на Маріуполь дуже високе, тому постаралися максимально піти в електротранспорт, закупивши 72 нових тролейбусів, і надалі плануємо збільшувати їх число. Також ми забезпечимо сучасний рівень технічного обслуговування вже придбаного транспорту шляхом завершення будівництва нового депо МТТУ.
Один з найбільш завантажених транспортних вузлів в місті – це площа Кірова. Вже приступили до проєктування ділянки з бетонним покриттям від проспекту Металургів, 100 (в районі ресторану «Клеопатра») до мосту для того, щоб прокласти трамвайну колію, комфортну та якісну.
Крім цього, приступили до проєктування запуску нового сучасного трамвая, що йде за маршрутом №10 зі швидкістю до 50 кілометрів на годину від обласної лікарні до енергоділянки в Кальміуському районі. Час перебування в дорозі між крайніми точками скоротиться на 25%.
Попереднє схвалення на фінансування будівництва колії, а це близько 2,7 мільярда гривень, і закупівлі 10 сучасних трамваїв під 1 мільйон доларів кожен отримали від Європейського інвестиційного банку. Це будуть сучасні, безшумні, низькопідлогові, красиві та, головне, потрібні трамваї. Проєктування закінчимо в цьому році, до реалізації приступимо з 2023-го і, думаю, у 2024 році поставимо на лінію нові трамваї.
Енергетика оновлення. При всіх міських проблемах, які відразу вирішити неможливо, маріупольське життя стрімко перетворюється і стає комфортніше.Світлина Аліни Комарової
- Які з масштабних проєктів виходять на фінішну пряму найближчим часом?
- У серпні буде завершена реконструкція вулиці Набережної з установкою оцинкованої розділової смуги для забезпечення безпеки руху.
У вересні, до Дня міста, плануємо відкрити після реконструкції парк імені Гурова в Кальміуському районі.
Це найбільший парк міста та один з найбільш масштабних проєктів вартістю близько 350 мільйонів гривень, який реалізується останні два роки. У маріупольців з'явиться унікальний парк, вважаю, що кращий в Україні, з великим дендропарком, пішохідним і каскадним фонтанами, оформленими в граніті – з елементами лазерного шоу і проєктування голограм на струмені води. Розкрию таємницю перед читачами «Приазовського робочого» першим: за допомогою голограм над парком у вигляді хвиль і легкого бризу передаватиметься відчуття, що знаходишся в підводному світі. У зелених зонах встановимо звукові колонки для передачі співу птахів. Будуть висаджені дві красиві алеї з магнолій, понад 400 хвойних дерев і понад 3000 рослин – весь комплекс розроблений спеціально запрошеним з Києва дендрологом.
У жовтні урочисто відкриється один з кращих в Україні плавбасейн «Нептун», реконструкція якого завершується в рамках «Великого будівництва».
При відповідному фінансуванні готові цього року відкрити чотири дитячі садки, де зараз проводиться капітальний ремонт.
Продовжуємо реконструкцію ДЮСШ №2 в Приморському районі, яка стане одним з кращих дитячо-юнацьких спортивних комплексів в Україні з великим 25-метровим басейном і збільшеними можливостями для занять легкою атлетикою.
- Які нові проєкти пропонує Маріуполь для розгляду Європейським інвестиційним банком на предмет фінансування?
- Виконали ряд проєктів сумарною вартістю близько 5 мільярдів гривень. Поряд з проєктами у сфері освіти та культури, які традиційно підтримує ЄІБ, цього року додалися дороги та нове будівництво.
Зараз подаємо на розгляд банку технологічний ліцей, міський ліцей, найбільшу на підконтрольній території Донбасу школу №10 і музичну прибудову до неї, ряд інших шкіл і дитячих садків.
Крім цього, пропонуємо проєкт реконструкції решти проспекту Миру, завершення проспекту Перемоги від Лівобережної райадміністрації до вулиці Лепорського.
Як нове будівництво виставляємо проєкт дев'ятиповерхового будинку по вулиці Азовстальській, 5-а.
- Коли можна розраховувати на отримання вердикту від ЄІБ щодо цих проєктів?
- Розраховуємо отримати висновок банку в листопаді-грудні цього року, а фінансування – у 2022-2023 роках, щоб приступити до реалізації цих проєктів важливої соціальної спрямованості.
В інфраструктурі Маріуполя немає дрібниць. Сергій Захаров під час зустрічі в прес-клубі газети «Приазовський робочий».
Світлина Олега Рисьєва
Цей сайт використовує cookies, як власні, так і від третіх осіб. Використовуючи цей сайт, ви даєте згоду на використання cookies
Я згоден (на)