Остання газета "Приазовський робочий" від 23 лютого 2022

02кві'25

середа

Розумні сервіси - вже в Маріуполі

Еліна Прокопчук
28кві'21 13:11

У громадському транспорті впроваджують електронний квиток - тепер платити за проїзд стане зручніше.

Скоро ми перестанемо «передавати» за проїзд і чекати, поки з іншого кінця автобуса кондуктор протягне здачу. Колекція паперових квиточків в гаманці теж перестане поповнюватися – на зміну їм прийдуть електронні. Оплатити поїздку в транспорті жителі зможуть будь-якою банківською картою, смартфоном або розумними годинниками.

Все тому, що Маріуполь – перше українське місто, яке підключилося до державного проєкту Smart Ticket. У десяти автобусах маршруту №16А встановили валідатори – зчитувальні пристрої для безконтактної оплати проїзду. У запуску нового сервісу взяв участь міністр інфраструктури України Владислав Криклій.


Світлина Аліни Комарової: Швидко і зручно. Вадим Бойченко та Владислав Криклій першими оцінили переваги е-квитка.

Швидко, зручно, прозоро

Маршрут №16А – один з найбільш протяжних і затребуваних в нашому місті, саме тому тестувати нову систему вирішили на ньому. Начальник Маріупольського трамвайно-тролейбусного управління Віталій Донєв розповідає: «Маршрут пов'язує три райони і йде від Східного до Західного. Це одна з головних транспортних артерій міста».

У десяти автобусах, які курсують за маршрутом, встановили валідатори: по три в стандартних машинах і по п'ять в транспорті підвищеної місткості. Їхню роботу перевірили Владислав Криклій та міський голова Вадим Бойченко. Купівля квитка зайняла кілька секунд: пасажири доклали карти до пристрою, і на екрані тут же з'явився напис «Оплачено». Також розрахуватися можна за допомогою смартфона, на який встановлені платіжні додатки NFC (нагадаємо, NFC – абревіатура від near field communication, що в перекладі з англійської означає «комунікація ближнього поля», «ближній безконтактний зв'язок», це технологія бездротової передачі даних малого радіусу дії).

Віталій Донєв зазначає: «Оплатити проїзд готівкою пасажир також може – людина передасть гроші кондуктору, а він проведе по валідатору своєю карткою». 

Крім того, співробітник має право контролювати платежі. Для цього кондуктор просить ще раз торкнутися картою пристрою: якщо оплата пройшла, валідатор розпізнає її та підтвердить оплату. За підсумками роботи за день МТТУ отримує звіт про кількість проведених транзакцій. У такої системи багато плюсів: по-перше, вона дозволяє мінімізувати паперовий оборот грошей, а це і прозорість роботи кондуктора (гроші за проїзд вже не можна провести повз касу), і дотримання карантинних вимог (брати з рук в руки гроші негігієнічно). У трамвайно-тролейбусному управлінні сподіваються, що новий підхід підвищить прибутковість підприємства і якість послуг, що надаються.

Зараз систему тестуватимуть на маршруті №16А, а надалі планують масштабувати на весь маріупольський комунальний транспорт.

Маріуполь показує приклад

Валідатори місту надало Міністерство інфраструктури.

Виникає питання: чому саме Маріуполь став першим учасником проєкту? 

Владислав Криклій каже: «Це одне з небагатьох міст, яке ефективно організувало рух громадського транспорту. Я впевнений, що з Маріуполя потрібно брати приклад. Деякі міста створюють окремо систему електронних квитків, але на це витрачається 300-500 мільйонів гривень, а потрібного результату немає. Тому ми запрошуємо приєднуватися до нашого проєкту».

Електронній системі оплати проїзду дійсно передувало багато досягнень. Вони відбулися невипадково – кілька років поспіль місто працювало над транспортною стратегією. 

Мер Маріуполя Вадим Бойченко розповідає: «Наша мета – наблизити європейські сервіси до жителів нашого міста. І крок за кроком ми її досягаємо: вже купили сучасні автобуси і тролейбуси, 200 одиниць техніки виходить на лінію щодня. Частка комунального транспорту в місті – 80%! Крім того, працює сучасна диспетчерська, мобільний додаток для відстеження руху, йде будівництво тролейбусного депо. Такими проєктами ми підвищуємо якість життя маріупольців».
Коли квиток стане єдиним?

«Приазовський робочий» поцікавився в департаменті транспорту і зв'язку: коли у всіх автобусах з'являться валідатори і як буде працювати система далі? Директор департаменту Василь Клат зазначає: «Спочатку потрібно оцінити результати в тестовому маршруті, після цього можна говорити про наступну закупівлю. У майбутньому є ідея створити спеціальну карту маріупольця, на яку жителі зможуть зараховувати гроші та розплачуватися ними в комунальному транспорті».

У чому полягає сам державний проєкт Smart Ticket? Наша газета вже писала про глобальну ідею Міністерства інфраструктури об'єднати всі квитки в один. Сервіс спрощує планування поїздок по країні. Там можна замовити єдиний квиток на різні види транспорту – поїзд, автобус, літак.

Працює це так: мандрівникові не потрібно заходити на безліч сайтів, щоб спланувати маршрут, все необхідне можна забронювати в одному місці. При цьому система обчислює всі стикування і надає найбільш вигідну пропозицію. На сервісі вже можна придбати квитки «Укрзалізниці», авіакомпанії SkyUp і автобусного перевізника Gunsel Lines.

До Києва з Маріуполя – за 12 годин. Міністр інфраструктури Владислав Криклій розповів про можливе скорочення часу прямування столичного потяга. Зараз це питання опрацьовується

Для цього потрібно перейти на портал SmartTicket.gov.ua, зайти в розділ «Пошук квитків онлайн», вибрати дату і напрямок поїздки. Єдиний квиток на кілька видів транспорту прийде на e-mail. Владислав Криклій вважає: «Це – можливість для мандрівника не возити з собою безліч паперових документів, не завантажувати різні додатки, а оформляти квитки швидко і зручно».

Можливо, надалі на сайті можна буде замовити і квитки на муніципальний транспорт. Скажете фантастика? Але п'ять років тому маріупольці могли так сказати багато про що, а сьогодні в місті реалізовані десятки сучасних інфраструктурних проєктів. Тому не сумніваємося, що з часом єдиний е-квиток стане нашою повсякденною реальністю.



Цей сайт використовує cookies, як власні, так і від третіх осіб. Використовуючи цей сайт, ви даєте згоду на використання cookies

Я згоден (на)