Лондонське видання The Art Newspaper підняло проблему збереження мозаїк маріупольця Віктора Арнаутова.
«Підкорювачі космосу», «Учитель з групою дітей», «Від скіфів до космосу» та інші його монументальні полотна потрапили на онлайн-сторінки міжнародної газети, передає PR.UA.
Мистецтво видатного художника розглядається через проблему збереження його масштабних робіт в Маріуполі і не тільки.
«Масштабним мозаїкам Віктора Арнаутова 1960-х на громадських будівлях в Маріуполі загрожує забуття і кампанія «декомунізації». На Заході мало що відомо про мозаїки, створені Арнаутовим після його повернення в 1963 році до Маріуполя, його рідне українське місто, тоді ще радянське, промислове і курортне. Як пам'ятники радянської епохи, мозаїки опинилися під загрозою руйнування і забуття в рамках кампанії «декомунізації». Деякі з них «повільно розсипаються по частинах», як, наприклад, перша робота Арнаутова в місті «Підкорювачі космосу» 1964 року на незахищеній стіні будівлі пошти. Фреска зображує вчених-космонавтів і включає мотив серпа і молота. Дві інші збережені мозаїки в Маріуполі: «Учитель з групою дітей» (1965 р.), розташована на фасаді школи, з учнями, зображеними в червоних шарфах радянської епохи, і «Від скіфів до космосу» (1968-1970 рр.), візуальна історія Приазов'я, створена для міського аеропорту, з 78 малюнками по 26 темам», - повідомляє The Art Newspaper.
Журналіст газети також відзначає, спираючись на думку куратора проекту SOVIET MOSAIC IN UKRAINE фонду «Ізоляція» Євгенії Моляр, що роботи майстрів того часу свідчать про трагічний період, «коли не могли не відобразити радянське». Короткою біографією і описом творчого шляху Віктора Арнаутова, за яким стежило НКВД, підтверджується, що створювати нове по-іншому в ті часи було нелегко. Незважаючи на ідеологічний підтекст в мистецтві, роботи варті того, щоб їх зберегти.
«Олександр Чернов, історик мистецтва, який у співавторстві із Станіславським написав книгу про монументальні мозаїки, створені в Маріуполі з 1960-х по 1980-ті роки, каже, що, хоча верхню частину «Підкорювачів космосу» «вже втрачено», її можна відновити за допомогою старих фотографій і листівок в якості вихідного матеріалу. Художники пропонували це зробити. Стан таких робіт коливається від «майже ідеального до катастрофічного»», - цитують маріупольських мистецтвознавців в Лондоні.
Світлини з відкритих джерел
Нагадаємо, раніше повідомлялося, що в Маріуполіь видадуть цикл художніх листівок з антикварними дверима.