Презентовано результати масштабного проєкту «Культурний туризм Приазов'я: стан, виклики, стратегії», а скорочено - АртZOV.
Його мета - вивчити потенціал Приазов'я у сфері культурного туризму та розробити рекомендації щодо подальшого розвитку цього напряму, передає pr.ua.
Про те, як залучити туристів до Маріуполя, як зробити, щоб відпочивальники прийшли до музею та який вид водного спорту може стати популярним на Азовському узбережжі, розповів голова Асоціації індустрії гостинності України, один із керівників проєкту АртZOV Олександр Лієв.
Перспективи та потенціал
«Наша Асоціація займається розвитком туризму в Приазов'ї (прим. ред. - територія півдня Донецької, Запорізької та сходу Херсонської областей). Ми створили програму розвитку туризму у цьому регіоні, описали, як має розвиватися туристична сфера, визначили, які напрями та на якій території необхідно розвивати насамперед, які туристичні продукти для Приазов'я важливі. Цю програму ми презентували уряду та донорам. Це наш основний проєкт, в рамках якого ми реалізуємо менші. Зокрема, розробили бренд «Колоритне Приазов'я», який презентували у квітні цього року. Також ми проводимо навчання представників туристичного бізнесу, вивчили стан курортного потенціалу Приазов'я», – розповів Олександр Лієв.
АртZOV один із таких проєктів, спрямований на дослідження потенціалу саме культурного туризму Приазов'я. По суті вивчався стан об'єктів культури та культурний туризм, його перспективи. Також у ході дослідження було вироблено рекомендації про те, що необхідно зробити, щоб розвиток культурного туризму приносив прибуток громаді. Дослідження проводилося за фінансової підтримки Українського культурного фонду. В рамках його проходили опитування та фокус-групи, в яких брали участь місцеві експерти секторів культури та туризму Приазов'я.
Є де відпочити, є що подивитись
За словами Олександра Лієва, у Приазов'ї величезна концентрація об'єктів культури, при цьому туристи про них практично не знають.
«Приазов'я приймає три мільйони туристів на рік, але музеї відвідує менше ніж 5% відпочивальників. Туристи покупалися в морі, погуляли по набережній, скуштували шашлик чи чебуреки та й годі. Національний заповідник «Кам'яні могили» або природний парк «Меотида» залишаються без уваги. Наприклад, у Маріуполі є художній музей імені Куїнджі, де виставлено кілька оригіналів картин відомого пейзажиста Архипа Куїнджі. Але туристи туди заходять далеко не часто», – розповів Олександр Лієв.
Він зазначив, що залучити гостей до музею можна різноманітними способами. Наприклад, місцеві готелі могли б надавати постояльцям знижку в 50% на відвідування музеїв, або включити у вартість проживання безоплатне відвідування таких місць. Але для цього потрібно, щоб керівники музеїв познайомилися та домовились із власниками готелів.
На думку керівника проєкту АртZOV, культурний аспект розвитку туризму на місцевому рівні мало вивчався. Експерти у сфері туризму у своєму дослідженні окреслили, чому для громади вигідно розвивати культурний туризм, як це сприяє поповненню місцевого бюджету.
До того ж розвиток туризму сприяє формуванню іміджу півдня Донецької області не як регіону, де йде війна, а місця, де можна не лише відпочити, а і є що подивитися. На думку Олександра Лієва, Маріуполь - одне з перспективних міст області та всього Приазов'я для розвитку саме культурного туризму.
Головне – зацікавленість
Також у дослідженні АртZOV експерти визначили, що допоможе залучити туристів та які напрямки варто розвивати насамперед. Так, санаторно-курортне оздоровлення – один із перспективних напрямів розвитку туризму.
«Приїжджати в санаторії люди можуть цілий рік, а не лише три літні місяці. А це значно збільшує кількість відпочивальників. Ялта та Урзуф можуть стати тими місцями, куди люди приїжджатимуть, щоби оздоровитися. Другий напрямок – розвиток водних видів спорту – кайтсерфінгу та віндсерфінгу. Для них необхідне мілководдя і вітер - те, чим багате Азовське узбережжя. Наприклад, на Арабатській стрілці за нашої підтримки третій рік проходить фестиваль кайтсерферів та віндсерферів. Чому б не зробити подібне і на Донеччині?» - розповів Олександр Лієв.
Ще одним напрямком є розвиток фестивального туризму. Маріуполь - гарне місто з розвиненою інфраструктурою - найбільше підходить для цього.
Залучити туристів до Приазов'я може організація гастрономічних турів, адже місцева кухня має особливий колорит, родзинку, яку місцеві жителі, можливо, не завжди помічають.
Маріупольці, напевно, звикли до страв із бичка, а от кияни чи жителі Ужгорода не так часто їх їдять. Про солерос – особливий вид спаржі, яка росте на узбережжі Азовського моря, навіть місцеві не всі знають. А якими ж особливими для мешканців інших міст можуть здатися страви грецької кухні – чебуреки, чир-чири, кубете, шмуш.
За словами Олександра Лієва, для розвитку туризму у Приазов'ї необхідне бажання та зацікавленість місцевих мешканців, громади, бізнесу, орієнтація на потреби та запити туристів підприємців, які працюють у цій сфері.